Børns liv og læring
Sammenhængen mellem et barns levede liv, læring og udvikling kan virke som en selvfølgelighed. Med de mange indholds- og målkrav for dagtilbud og skole er det dog blevet sværere at finde plads til alle tre i institutionelle rammer – det forsøger denne antologi at gøre op med.
Indhold
Denne antologi giver læseren en forståelse af de overordnede sammenhænge i børns udviklings- og læringsprocesser - uanset om disse foregår i skolens almene eller understøttende undervisning, i dagtilbud eller helt uden for disse rammer. Bogen henvender sig altså både til pædagoger, lærere og studerende på de respektive uddannelsessteder, og den ruster dem til at få deres fagligheder tale endnu bedre sammen. Både pædagoger og lærere arbejder med børns udvikling og læring, og det er derfor nærliggende, at de to grupper også kan lære noget af hinanden. Bogen indeholder af den grund både analyser og konkrete værktøjer fra begge professioner, og den giver inspiration til samarbejde mellem pædagoger og lærere.
Bogen indeholder:
- Analyse af de samfunds- og uddannelsesmæssige betingelser for den moderne barndom
- Præsentation af centrale almene læringsteorier og deres sammenhæng med den samfundsmæssige udvikling og uddannelsespolitiske diskussion
- Konkret inspiration til samarbejdet mellem lærere og pædagoger
- Præsentation og analyse af hvordan pædagogiske rutiner i dagtilbud kan udvikle børns grundlæggende hverdagsfærdigheder
- Redskaber til didaktisk analyse, planlægning og evaluering af undervisning og pædagogiske forløb
- Anvisninger på udvikling af læse- og matematikfaglige kompetencer i dagtilbud og skole.
Bogen imødekommer behovet for en kortfattet, bredt dækkende og overskuelig forskningsbaseret studiebog, der retter sig mod undervisning og eksamen i pædagog- og læreruddannelsen. Bogen giver på en gang en grundig præsentation og diskussion af forskellige teoretiske positioner og mange eksempler på det praktiske arbejde i skole og dagtilbud.