Brugerinddragelse og frivillighed - Mellem optimering og kritisk refleksion
Denne rapport beskriver tre projekter, som på forskellig vis har beskæftiget sig med, hvordan forandring i velfærdsstaten, herunder øget inddragelse af civilsamfundet, får indflydelse på, hvordan brugerinddragelse praktiseres.
Indhold
I rapporten kan du læse om tre delprojekter, som er lavet i forbindelse med et forsknings- og innovationsprojekt kaldet LUG (Læring Uden Grænser). Disse tre projekter udgør ’LUG C’ i en række af i alt fire projekter fra LUG. I LUG deltager University College Sjælland (leadpartner) og Roskilde Universitet samt virksomheder, brugerorganisationer og borgere i Region Sjælland.
Det overordnede formål med LUG er at udvikle og formidle ny viden om, hvordan digitale teknologier og nye koblinger i form af netværk- og institutionssamarbejde kan mindske grænser for læring i Region Sjælland.
Socialpædagoger eller socialrådgivere, som arbejder med bruger-/borgerinddragelse, som søger inspiration til – og viden om, hvordan disse tilgange praktiseres i forskellige institutionelle sammenhænge, kan med stort udbytte læse denne rapport. Yderligere kan socialpædagoger og socialrådgivere samt andre interesserede, såvel som studerende på professionsbachelorer samt pædagogiske kandidatuddannelser læse om, hvordan man kan udføre aktionsforskningsinspirerede projekter enten i praksis eller i forbindelse med studiet.
Rapporten er opbygget sådan, at der i kapitel 1 skabes en teoretisk ramme for diskussion af delprojekternes deltagerorientering, hvor projekternes forskningsmæssige bidrag til forståelsen af velfærdsstatslige udviklingsprojekter også diskuteres. Såkaldt kritisk-utopisk aktionsforskning udgør den teoretiske inspiration for diskussionen. Med aktionsforskning som udgangspunkt er hensigten at lave projekter, som kan generere forandring.
Velfærdsstaten i forandring er temaet for kapitel 2. Dette kapitel indeholder en teoretisk diskussion af velfærdsstatslige moderniseringsprocesser i Europa og Danmark. Diskussionen fokuserer specielt på den rolle, som civilsamfund og brugerinddragelse tilskrives i velfærdsstaten. Dermed beskrives den samfundsmæssige kontekst, som delprojekterne er indlejret i. Projekterne skal derfor også forstås som udtryk for mere almene samfundsmæssige forhold, og ikke blot som udtryk for nogen lokale forhold.
Derefter kan du i rapportens tre hovedkapitler læse om tre casebeskrivelser, hvor forskerne fra hvert af de tre delprojekter beskriver og analyserer resultater og erfaringer fra de tre delprojekter:
- I kapitel 3 beskrives det delprojekt, som omhandler borgerinddragelse i socialt arbejde inden for beskæftigelsesområdet.
- I kapitel 4 beskrives det delprojekt, som omhandler borgerinddragelse i IT-vejledning af ældre.
- I kapitel 5 beskrives det delprojekt, som omhandler brugerinddragelse og medbestemmelse på et værksted for mennesker med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.
Beskrivelserne viser en række af de muligheder samt udfordringer, som frivillige og medarbejdere oplever. De har diskuterende og søgende karakter, og skal ses som procestekster og dermed ikke som afrapporteringer af delprojekternes fund.
Metode
LUG C, som de tre delprojekter der er beskrevet i denne rapport udgør, er iværksat som aktionsforskningsinspirerede projekter.
Projekterne er karakteriseret ved, at forskning og udvikling foregår i samarbejde med de involverede parter – forskere, undervisere, borgere, professionelle samt frivillige.