Det gode møde
En guide til at fremme god kommunikation mellem borgere og myndighedspersoner.
Indhold
Fulde titel: Udvikling af værktøjet 'Det gode møde'
Guiden handler om kommunikation mellem mennesker og er skrevet på baggrund af et litteraturstudie (kilderne angivet i litteraturlisten). De enkelte emner er udvalgt på baggrund af interviews med medarbejdere i Middelfart Borgerservice og guiden afspejler således, hvad medarbejderne finder relevant i den daglige ansigt-til-ansigt kontakt med borgerne.
Første halvdel af guiden (kapitel 3-7) omhandler generelle emner inden for kommunikation. Anden halvdel (kapitel 8) omhandler udelukkende emnet kommunikation med mennesker med funktionsnedsættelse. Her præsenteres forskellige former for funktionsnedsættelser, og hvilke kommunikationsvanskeligheder der kan opstå. Desuden giver kapitlet gode råd om, hvordan du imødegår eventuelle barrierer og kommunikationsvanskeligheder.
Guiden fokuserer udelukkende på kommunikationen mellem borgere og medarbejdere med henblik for at fremme den vellykkede kommunikation, men begrænser sig fra juridisk vejledning for at sikre, at de bedste forudsætninger for kommunikationen lykkes. Guiden er således ikke nogen juridisk vejledning. Guiden indgår som en del af et kursuskoncept, der er beskrevet på www.handicap-mainstreaming.dk, men kan også læses alene.
Metode
Litteraturstudie og kvalitative interviews.