Fag og faglighed i bevægelse
Dette fagudviklingsprojekt belyser den pædagogiske praksis med udgangspunkt i forskellige relevante problematikker.
Indhold
Publikationen er udgivet på baggrund af ti emnedefinerede fagprojekter, der tager udgangspunkt i udviklingen af fag og faglighed på pædagoguddannelsen.
Baggrunden for publikationen er et toårigt fagudviklingsprojekt, der er igangsat i 2011 af Forsknings- og udviklingsafdelingen samt uddannelseslederne på pædagoguddannelsen UCSJ.
Antologien indeholder følgende fagprojekter og temaer:
- Mediepædagogik og digitale fortællinger i SFO
Et opgør med ”mediepanik” – bekymringen for, at medier påvirker børn og unge negativt. En beskrivelse af et konkret projekt, hvor børn arbejder med tegnefilm på iPads. - Børns leg og læring via digitale medier i dagsinstitutioner
En pædagogstuderendes oplevelser i praktikken med at indføre et digitalt læringsrum i en SFO med de to apps ”Puppet Pals” og ”Whitereader”. - At undervise i en verden uden rigtigt og forkert
Hvordan kreativitet kan forstås og faciliteres i en nutidig kontekst. En kritik af kreativitet i en mål/middel-tilgang, hvor der introduceres regler for det kreative arbejde, når den kreativitet, der hyldes, er den, der bryder reglerne/normerne. - Forestillingen om en forestilling
Arbejde med teater og cirkusforestillinger i institutioner. Temaer som dannelse, identitet, fællesskab, kunst og æstetik. Argumentet er, at kunst og æstetik kan bruges som et socialt ”kit”. - Musik, drama og dans som springbræt for førskolebørn
Et projekt i en børnehave med det formål at lave et sammenhængende, tværæstetisk og oplevelsespræget skoleparathedsforløb med børnene. Drama, musik og dans er de primære komponenter i projektet. - Fra mesterlære til flermedial læring i VNT
Nye medier som YouTube i Værksted, Natur og Teknik i folkeskolen. Børnene lærer for eksempel at lave et filthjerte ved at se en YouTube video. - Det er sjovt at hoppe, fordi man kan falde!
Børnehavebørn tager billeder af det, de bedst kan lide at lave og hvor de bedst kan lide at være, med det formål at sætte fokus på aktiviteter, kropsglæde og dét at være i nuet. - Det pædagogiske arbejdsfelt mellem det private, personlige og professionelle
En diskussion omhandlende forholdet mellem videnskabelighed, evidensbaserede metoder samt standardisering og pædagogers omsorgshabitus og privatpersonlige erfaringer. - LP modellen og analysecirklen
En undersøgelse af LP modellem og analysecirklen i arbejdet med inklusion i folkeskoler. Her diskuteres forholdet mellem teori og praksis samt hvilke udfordringer der kan være med de to modeller. - Omsorgssvigt – en pædagogisk udfordring
Fokus på, hvordan undervisning og vejledning i højere grad kan forberede pædagogstuderende til at arbejde med omsorgssvigtede. Udgangspunkt i litteratur om omsorgssvigt og et praktikforløb på et skole- og behandlingshjem.
Metode
Under hvert projekt kan du læse mere om, hvordan projekterne hver især er udført, samt hvilken litteratur projektet bygger på. Gennemgående er det dog, at projekterne bygger på pædagogstuderendes praktik og erfaringer med at være i praktik.