Følelser og pædagogik - i samfundsteoretisk perspektiv
Hvordan kan man forstå følelser? Og hvad er de overhovedet? Denne bog giver et indblik i, hvad følelser er, og hvordan de har indflydelse på den pædagogiske praksis.
Indhold
Med udgangspunkt i børn og pædagogers egne beretninger undersøger Peter Østergaard Andersen i denne bog, hvornår der er følelsesmæssige forhold på spil i relationerne mellem pædagogerne og børnene såvel som relationerne til forældrene og kollegaerne. Ud fra eksemplerne går han i dybden med, hvordan følelser indgår i og påvirker den pædagogiske praksis. Også de dominerende teorier om menneskers følelser og de begreber, der især er af betydning i pædagogiske sammenhænge, bliver gennemgået i bogen. Endelig analyserer og diskuterer bogen kritisk nogle af de udbredte opfattelser med henblik på at udvikle en teoretisk forståelse af følelser i pædagogikken.
Bogens praksiseksemåler er hentet fra daginstitutioner, men en række af de teoretiske beskrivelser, analyser og diskussioner har mere generel karakter og relevans. Bogen henvender sig altså ikke kun til pædagoger i daginstitutioner, men også til de der blot ønsker en større forståelse af, hvad følelser er, og hvordan vi kan forstå dem i en pædagogisk sammenhæng.