Forandringspædagogik
Forandringer er de seneste år blevet et vilkår for de fleste undervisere. Det giver muligheder, men det giver også udfordringer i undervisningen og i livet som lærer.
Indhold
Du kan i denne bog læse om, hvordan du kan håndtere disse forandringer, bruge dem positivt og finde frem til den bedst mulige praksis.
Bogen giver bud på, hvordan du skaber positive forandringer i din undervisning i form af eksempelvis positive lærer-elevrelationer, bedre vaner i lektionerne og en øget lærertroværdighed i en hverdag præget af forandringer og reformer.
I bogen tages der afsæt i den nyeste pædagogiske forskning om, hvad der skaber positive læringsresultater for eleverne, og bogen viser, hvordan du kan bruge fx feedback, klassediskussioner og en stærkere håndtering af de digitale distraktioner til at skabe bedre undervisning. Derudover indeholder bogen en lang række konkrete cases fra den danske undervisningsverden. I disse cases giver lærere og ledere fra Thisted til Østerbro de bedste tips og råd fra deres egen undervisning, og de fortæller om, hvordan de har skabt positive forandringer i deres hverdag.
Bogen indeholder en række værktøjer, arbejdsark og øvelser, som læseren kan bruge med det samme. Det gælder, uanset om man er underviser i folkeskolens ældste klasser, på ungdomsuddannelser som gymnasier og handelsskoler eller på VUC.