Forebyggende arbejde i daginstitutionen - Samspil og tilknytning
De ansatte i daginstitutionen er ofte de første, der fornemmer, hvis et barn har det svært. Denne bog videregiver viden, der kan hjælpe pædagogen med at sætte ord på sin bekymring, støtte det barn, der har brug for hjælp og forebygge virkningerne af belastende livssituationer.
Indhold
Denne bog henvender sig både til pædagogstuderende, praktikere og beslutningstagere inden for daginstitutionsområdet. Bogen behandler spørgsmål såsom:
- Hvad er tilknytning?
- Hvilke konsekvenser kan viden om tilknytning og tidligt samspil have for daginstitutionens praksis?
- Hvordan formidler barnet, at det har det svært?
- Hvad er omsorgssvigt?
Udover at belyse disse spørgsmål viser forfatteren gennem eksempler, hvordan denne viden kan omsættes i praksis i daginstitutionen.
Kari Killén er socionom, dr.phil. og forsker emeritus ved Norsk Institutt for Forskning om Oppvekst, Velferd og Aldring. Hun har i mange år undervist sundheds- og socialarbejdere i Norden og internationalt. Hun har arbejdet i børne- og voksenpsykiatrien og har desuden skrevet en lang række lærebøger.