Forskning i pædagogisk praksis
Hvordan kan forskning i pædagogisk praksis bruges i det daglige pædagogiske arbejde?
Indhold
Denne bog handler om den pædagogiske hverdag i vuggestue, børnehave og skolefritidsordninger. 12 nordiske forskere beskriver deres egne forskningsresultater indenfor disse områder. Før hver forskningsartikel er der en kort introduktion til forskerne og deres undersøgelser skrevet af Kirsten Paulsgaard og Ulla Liberg. De inddragede forskere og temaer i bogen er:
- Anette Hellman - Kan Batman være lyserød?
- Berit Bae - Medlæring ved måltidet
- Fanny Jonsdottir - Børn uden venner
- Charlotte Palludan - Utilsigtet forskelsbehandling af etniske minoritetsbørn
- Elisabeth Björklund - Vuggestuebørns møde med fortællinger, billeder, tekst og tegn
- Ivy Schousboe - Voksenkontakt i SFO’en
- Kim Rasmussen - Dilemmaet mellem det individuelle og det fælles
- Ditte Winther-Lindqvist - Udvikling af identitet gennem fælles leg
- Kerstin Bygdeson-Larsson - Et ændret syn på samspilsproblemer
- Martin Führ - Børns brug af humor
- Anette Emilson & Eva Johansson - Kommunikation af værdier til børn
- Kirsten Poulsgaard - At forske i egen praksis
I det sidste kapitel er der en beskrivelse af de anvendte forskningsmetoder og tips til, hvordan pædagoger selv kan udforske deres praksisfelt.