Håndbog til pædagoguddannelsen - Ti perspektiver på pædagogik
I denne bog behandles centrale perspektiver på faget pædagogik. Den kan både benyttes som grundbog til pædagoguddannelsen og som opslagsbog for pædagoger.
Indhold
Det er vanskeligt at definere, hvad faget pædagogik på pædagoguddannelsen præcist handler om. Det skyldes, at faget er langt mere komplekst, end man umiddelbart forestiller sig. Pædagogik handler bl.a. om, hvordan man som professionel skal være sammen med børn, og hvordan der skabes de bedste betingelser for børns trivsel, læring og udvikling, men pædagogik handler også om en række andre ting. I denne bog belyses pædagogik ud fra ti forskellige perspektiver. Det drejer sig om:
- pædagogisk filosofi
- pædagogisk sociologi
- didaktik i institutionen
- pædagogisk psykologi
- pædagogik og etik
- pædagogen i historisk perspektiv
- pædagogisk antropologi
- pædagogik som fag
- pædagoguddannelsens fag
- pædagogens arbejdsområder
Aktuelle danske, nordiske og internationale studiers forskningsresultater er inddraget i bogens kapitler, som er skrevet af en række forskere og undervisere på pædagoguddannelserne. Hensigten med bogen er at give pædagogstuderende en viden om, hvad der menes med begrebet pædagogik, og hvad faget pædagogik står for. I bogen tages der primært udgangspunkt i daginstitutionerne. Bogens redaktører er Trine Ankerstjerne, Lektor i UCC-Pædagoguddannelse i København og Stig Broström, professor ved Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik.