Helhedssyn og forklaring i sociologi, socialt, sundhedsfagligt og pædagogisk arbejde
Om mulighederne for at forstå og forklare problemer gennem samfundsvidenskabelig teori og forskning
Indhold
Helhedssyn og forklaring i sociologi, socialt, sundhedsfagligt og pædagogisk arbejde er en bog om, hvordan praktikere inden for den pædagogiske, sociale og sundhedsmæssige sektor kan anvende samfundsvidenskabelig teori og forskningsresultater for at kvalificere deres helhedssyn.
Det er en bog, der kritisk behandler kvaliteten i den anvendelsesorienterede forskning, der skal bygge bro mellem teori og praksis. Den sætter ord på det uudtalte, kritiserer forskningspraksis og formidling, problematiserer gængs begrebsanvendelse og udfordrer med nye begreber, tilgange og kombinationer.
Bogen kommer grundigt omkring de forskellige forklaringsmodeller, som praktikeren kan gøre brug af: Enkle, sammensatte, funktionalistiske, strukturelle eller intentionelle/formålsbestemte forklaringer. Forfatterne har ingen opskrift, og de giver ikke absolutte kriterier for, hvilke modeller der er de rette eller relevante. De opfordrer til selvstændig analyse: Det afhænger af det givne fænomen og må derfor afprøves logisk, teoretisk, empirisk/erfaringsmæssigt.
Bogens beskrivelse af forklaringsmodeller og de eksempler, den giver på dem i socialt arbejde, giver et godt grundlag for forståelse af, hvor uhyggeligt nemt det fx er at tale forbi hinanden i tværfagligt samarbejde om en helhedsorienteret indsats.
Bogen har et fyldigt afsnit om at analysere på flere niveauer.