High on love - Professionsetik for en menneskekærlig profession
Etikkens omdrejningspunkt er hovedsageligt menneskelige relationer. Etik er derfor et fundamentalt aspekt i arbejdet med mennesker og dermed en væsentlig del af pædagogers faglighed. Denne artikel er et bud på, hvordan man kan forstå den pædagogiske relation og det pædagogiske ansvar.
Indhold
“Pædagoger praktiserer professionel kærlighed. Det betyder, at de ikke er – og heller ikke bør være – lige så grænseløse i deres kærlighed, som forældre og kærester er. De skal godt nok være gode ved andre mennesker, men ikke så kærlige personer, at de bliver for meget af det gode. Omvendt må de heller ikke være så professionelle, at deres kærlighed bliver for lille”. Sådan starter Claus Holm, prodekan for formidling ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, denne artikel. Claus Holm fortæller, hvordan omsorgsbegrebet i det pædagogiske arbejde er et komplekst begreb, og artiklen indeholder derfor forskellige bud på, hvordan den pædagogiske relation og omsorg kan forstås samt forskellige bud på, hvilke konsekvenser disse forståelser har for relationen mellem pædagogen og barnet/den unge. Claus Holm berører blandt andet, hvad det betyder for relationen mellem pædagogen og barnet/den unge, hvis pædagogen benytter sig af venskabets etik, retfærdighedsmoral og retsmoral.