Individ, institution og samfund - Antologi for faget
I denne antologi kan du læse om, hvilke rammebetingelser, arbejdsvilkår og pligter den professionelle pædagog har haft igennem tiden.
Indhold
I antologien får du et overblik over udviklingen af den pædagogiske profession bl.a. via emner som styreformer- og styringslogikker, dannelse, institutionalisering, tværinstitutionelt arbejde, etik, social ulighed, globalisering og forvaltning af offentlige tjenesteydelser. Antologien er opdelt i fire hovedområder:
- Samfund og individ – her belyses forholdet mellem samfundet og individet, særligt forholdet mellem minoritet og majoritet samt spørgsmålet om ulighed belyses.
- Pædagogisk arbejde mellem økonomi, styring og ledelse – i denne del er det overordnede fokus på de forskellige politiske og økonomiske betingelser, som påvirker vilkårene i det pædagogiske arbejde.
- Om opdragelse, demokrati og medborgerskab – her belyses forbindelsen mellem det, man kan identificere som generelle værdier, principper eller idealer på den ene side og udførelsen af den konkrete opdragelsespraksis på den anden.
- Om metoder og teori – i denne del af bogen kan du læse om, hvilke metoder man kan anskue samfundet, institutioner og individer med.
Bogen er blevet skrevet grundet bekendtgørelsen for pædagoguddannelsen, som trådte i kraft i august 2007. I forbindelse med dette blev faget: ”Individ, Institution og Samfund” oprettet. Bogens formål er at bidrage til dette fag. Redaktørerne for bogen er Christian Aabro, cand.mag. i pædagogik, master i professionsudvikling ansat som lektor ved Frøbelseminariet, UCC. Søren Gytz Olesen, cand.pæd.pæd., ph.d., som er direktør ved Udviklingsdivisionen på Professionshøjskolen VIA. Bidragsydere til antologien er: Staf Callewaert, Erik Jørgen Hansen, Bolette Moldenhawer, Lars Olsen, Lejf Moos, Frode Boye Andersen, Leif Hermann, Lone Grundtvig Buss, Øjvind Larsen, Søren Gytz Olesen, Eva Gulløv, Stefan Hermann, Jette Steensen, Kristian Larsen og Ulf Brinkkjær.