Inklusion i dagtilbud - Kortlægning af arbejdet med inklusion i daginstitutioner og dagpleje
Med denne kortlægning belyser Danmarks Evalueringsinstitut, hvordan og i hvilket omfang der arbejdes med inklusion i kommuner og dagtilbud.
Indhold
Denne rapport henvender sig til ministerier, kommunale forvaltninger og andre, der ønsker et overblik over arbejdet med inklusion på dagtilbudsområdet.
Rapporten formidler resultaterne af en spørgeskemaundersøgels, som bygger på besvarelser fra pædagoger, dagplejere, daginstitutionsledere, pædagogiske konsulenter og dagplejepædagoger, som har forholdt sig til spørgsmål om den pædagogiske praksis og de aktiviteter og processer, der skal sikre et fokus på inklusion i dagtilbuddene.
Rapporten har til formål at skabe et overblik over, hvordan og i hvilket omfang der arbejdes med inklusion i kommuner og dagtilbud i Danmark, særligt med henblik på at belyse den systematiske praksis på området.
Konklusion
Spørgeskemaundersøgelsen viser blandt andet, at:
- Systematisk vurdering hænger sammen med kompetenceudvikling, adgang til fagpersoner og forældreinddragelse: Undersøgelsen viser blandt andet, at der er en sammenhæng mellem at have deltaget i kompetenceudvikling og at arbejde systematisk med vurdering af risiko for eksklusion, fx at have det som fast punkt på møder eller at benytte redskaber til vurderingen.
- Inklusion står højt på kommunernes dagsorden: Inklusion i dagtilbud har stor bevågenhed i kommunerne. 98 % af de pædagogiske konsulenter svarer, at inklusion har været et indsatsområde for alle daginstitutioner inden for de seneste tre år, og det samme svarer 86 % af dagplejepædagogerne med hensyn til dagplejen.
- En del pædagoger og dagplejere har ikke fået kompetenceudvikling: 29 % af pædagogerne og 18 % af dagplejerne har ikke deltaget i et længere forløb om inklusion inden for de seneste ti år eller kortvarige former for kompetenceudvikling om inklusion inden for de seneste tre år.
- Kommunerne tilbyder støtte fra fagpersoner: Samarbejde med fagpersoner om inkluderende pædagogik er gængs praksis i kommunerne, selvom det, på baggrund af kortlægningen, er svært at vurdere, om det opfylder behovet.
- Vurderingen af eksklusion er uformel, men også systematisk: Dagtilbuddenes praksis for at vurdere risikoen for eksklusion i børnegrupperne er overvejende uformel. 91 % af pædagogerne og 78 % af dagplejerne med tilknytning til en legestue angiver, at eksklusion i høj grad eller i nogen grad er noget, de taler med kolleger om i dagligdagen.
- Der er tegn på, at pædagoger og dagplejere arbejder inkluderende: Dagplejere og pædagoger svarer generelt positivt på de spørgsmål, som skal afdække, om deres pædagogiske praksis er inkluderende. Kortlægningen viser, at det er en udbredt praksis i dagtil- buddene at have fokus på regler for samvær, at give børnene mulighed for at lege med børn, de ellers ikke leger med, og at støtte børn til at komme med i lege.
- Halvdelen af respondenterne oplever hindringer for inklusion: Respondenterne giver udtryk for, at der er behov for at se på de fysiske rammer og normeringen i daginstitutionerne. Derudover kan en fremadrettet indsats for inklusion, ifølge respondenterne, bestå af kompetenceudvikling af såvel daginstitutionsledere som pædagoger og dagplejere, mere sparring og feedback blandt dagplejere og pædagoger samt frigørelse af tid og muligheder for sparring til de daginstitutionsledere og dagplejepædagoger, som skal understøtte indsatsen.