Kompetenceevaluering i Følstrups Hus A
I forbindelse med en ny afdeling for særligt behandlingskrævende borgere fandt ledelsen på Følstrup det nødvendigt at udvikle det kollegiale samarbejde. Det kom der denne kompetenceevaluering ud af.
Indhold
Følstrup, i Nødebo, er et bosted for voksne med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne. Den 1. december 2006 blev et nyt hus, Hus A, etableret som en selvstændig enhed for særligt behandlingskrævende beboere med svær funktionsnedsættelse. Hus A fik, på grund af sin beboersammensætning, normeret en lidt større personalestab end i de øvrige boliggrupper på Følstrup. I samråd med Teori og Metodecentret (TMC) besluttede ledelsen på Følstrup i foråret 2009, at det faste personale i Hus A over tre hele arbejdsdage skulle mødes omkring et udviklingsprojekt i form af en kompetenceevaluering for at styrke det kollegiale samarbejde omkring indsatsen med afdelingens beboere.
Rapporten beskriver processen og resultatet af medarbejdernes indsats over tre hele arbejdsdage. Den er tænkt som et selvstændigt arbejdsredskab, der skal fastholde medarbejdere og pædagogisk ledelse i de værdier, der blev italesat som afgørende for Hus A's arbejde. Det drejer sig om de konkrete indsatser, der blev prioriteret, de delmål og strategier, der blev valgt som veje til realisering af indsatser, samt ikke mindst de evalueringsværktøjer, der blev stadfæstet som væsentlige for at fastholde realisering af værdier og udvikling af den pædagogiske indsats. I tråd med dette formål fremstiller rapporten diskussioner og forløbsbeskrivelser, som udtrykker medarbejdernes fælles prioriteringer.
Konklusion
På tre hele arbejdsdage nåede medarbejderne i Hus A rundt om kompetenceevalueringsmodellens tre faser:
- Fastlæggelse af visioner og mål.
- Identificering af indsatsens styrker og svagheder, herunder prioritering af indsatser.
- Formulering af delmål og strategier samt evalueringskriterier.
Konkret førte processen til udvikling af syv prioriterede indsatser, i alt 28 delmål samt et væld af strategier til realisering af disse. Kompetenceevalueringsforløbet bidrog til at tydeliggøre nogle uundgåelige dilemmaer i det pædagogiske arbejde – og særligt i arbejdet med udviklingshæmmede - som kræver tilbagevendende refleksion og supervision. Det er afgørende nødvendigt, at der udvikles en viden om og respekt for Hus A's mangfoldige medarbejderstabs varierende arbejdsopgaver som en platform for en fælles indsats.
Metode
Kompetenceevalueringen forløb over tre dage. På Følstrup blev der valgt en evalueringsmodel, hvor vurderingsgrundlaget er medarbejdernes egne vurderinger af deres indsats.
Rapporten uddyber erfaringer og delmål opnået på de tre dage. Metoden skulle sikre, at evalueringen ”bliver i deltagernes hænder”, fx ved at:
- pege på hindringer i processen
- identificere og afklare uhensigtsmæssig kommunikation
- komme med forslag og give gode råd på kritiske tidspunkter.
Målet for kompetenceevalueringen er således treleddet:
-
at frembringe nye ideer og løse problemer
-
at forbedre organisationens evne til at gennemføre sin mission (overordnede mål og opgaver)
- at skabe en organisationskultur, der styrker evnen til kontinuerlig læring og evaluering.