Kulturudviklingstilbud i Sønderborg Kommunes Handicap og Socialpsykiatri
Dette er erfaringerne og materialet fra et af ni projekter, der alle er støttet af ”Puljen for Kompetenceudvikling” under Socialstyrelsen. Puljen for kompetenceudvikling er et nationalt program under ”Bo-Liv” til styrkelse af indsatsen på Botilbud. I alt har ni projekter, 16 kommuner og næsten 1.700 medarbejdere været involveret i støttede projekter i perioden 2010–2012.
Indhold
I Sønderborg Kommune ønskedes en udvikling af medarbejdernes refleksion i det anerkendende møde med borgeren. Derfor søgte kommunen puljemidler til projektet Menneske, relation og kultur (MERK). Med fokus på borgernes selvstændighed, integritet og mulighed for at leve et liv på egne præmisser, har projektet igangsat et undervisnings- og øvelsesforløb af først lederne og derefter personalet på en række af kommunen botilbud.
MERK-projektet består af tre indsatser, som rapporten evaluerer effekten af:
- Et kursus- og øvelsesforløb for alle personaler i § 85, § 103, § 104 § 107 og § 108 kommunens botilbud og værksteder. Denne indsats indeholder undervisning og øvelse i systemteori og anerkendende tilgang, i alt ni undervisningsdage, fordelt på tre moduler.
- En implementering af et lokalt projekt i alle boenheder. Alle 17 forstanderområder skal have iværksat lokale udviklingsprojekter og projekterne kan trække på konsulentbistand i kommunerne.
- En afsluttende konference den 22. oktober 2012.
Den primære målgruppe i projektet er beboerne i kommunens § 85, § 103, § 104 § 107 og § 108 botilbud og værksteder. I nærværende rapport benævnes borgerne henholdsvis borgere, beboere og brugere. Projektets sekundære målgruppe er personalet, og projektet omfatter alle personaler i kommunen, der arbejder med denne målgruppe.
Rapporten beskriver projektets proces, output og outcome, cases hvilket også er strukturen i konklusionen.
Du kan læse mere om ”Puljen for Kompetenceudvikling” og ”Bo-Liv” på Socialstyrelsens hjemmeside
Konklusion
Der er gennemført kursus- og øvelsesforløb for alle personaler i § 85, § 103, § 104 § 107 og § 108 kommunens botilbud og værksteder. Denne indsats indeholder undervisning og øvelse i systemteori og anerkendende tilgang, en implementeringsfase, hvor alle 17 forstanderområder skulle iværksætte lokale udviklingsprojekter samt en afsluttende konference.
Processen: Gennemgående god vurdering af kurset; både i forhold til længden, organiseringen og sammensætningen af de deltagende grupper. MERK er et kulturudviklingsprojekt for hele kommunen, og det er den generelle holdning, at MERK nu ligger som en gennemgående forforståelse blandt personalet på de kommunale botilbud.
Output: Det er vurderingen, at der er erhvervet viden om anerkendelse på alle niveauer. Både i forhold til beboerne, personalet og de eksterne samarbejdspartnere. Det er et meget varieret billede af hvilken viden, de har erhvervet. Teorier om positioner, magt, anerkendelse, socialkonstruktivisme og domæner har dog været gennemgående i de forskellige enkelte uddannelsesforløb. MERK har styrket en udvikling, hvor personalet i stigende grad har sat fokus på at udvikle beboerne ved at ændre på relationen personale – beboer/borger.
Outcome: At få udbredt det gennemgående tema om selv- og medbestemmelse, forstået som det gode liv på brugernes præmisser, at støtte brugeren i at tage ansvar og at konflikter reduceres som følge af en anden pædagogisk tilgang og ændrede magtrelationer. Erfaringerne efter MERK er, at personaler er mere afventende i forhold til den enkelte borger/bruger og sætter forskellige handlemuligheder op ligesom der er en højere grad af inddragelse af borgerne i aktiviteter og der er oplevelser af, at aktivitetsniveauet hos 34 beboerne er steget, de er blevet mere initiativrige og selvhjulpne. Samtidig fremhæves et faldende konfliktniveau.
Metode
Evalueringen gennemføres som en målopfyldelsesevaluering og en virkningsevaluering. En målopfyldelsesevaluering har fokus på i hvilken grad de politiske mål er opnået. En virkningsevaluering er et evalueringsdesign, som har fokus på at undersøge, hvordan en given indsats, bygget på en række hypotetiske årsags-virkningssammenhænge, virker i praksis.