Læring og udvikling i pædagogisk praksis
Denne bog introducerer væsentlige teorier inden for læring og udvikling, og samtidigt viser den, hvordan pædagogen kan bruge disse teorier som grundlag for analyse og refleksion.
Indhold
Bogen tager udgangspunkt i begreberne læring og udvikling og kobler dem til hverdagsscenarier og pædagogiske problemstillinger fra praksis. Bogen indeholder således cases inden for både dagtilbud, skole- og fritid samt social- og specialområdet, der belyses ud fra forskellige teoretiske perspektiver.
I bogen finder du følgende seks kapitler:
- Om begreberne refleksion, læring og udvikling
- Læring og udvikling gennem imitation og deltagelse
- Hvorfor gør man, som man gør?
- Den gode samtale - sprogpædagogik i børnehaven
- Omsorg - fundamentet for gode læreprocesser og en sund udvikling
- Inklusion i et læringsperspektiv
Forfatterne belyser overordnet set, hvordan systematisk refleksion på et teoretisk grundlag kan udvide pædagogens forståelse af en situation og dermed handlingsrum.
Bogen er skrevet til arbejdet med første kompetencemål på pædagoguddannelsens fællesdel samt de moduler på specialiseringsdelen, der lægger vægt på brugerperspektiver og praksisnære faglige vurderinger. Endvidere er bogen relevant i forbindelse med det målrettede arbejde med at tilrettelægge pædagogiske miljøer, der understøtter børns, unges og voksnes læring og udvikling.