Marginalisering, metode, videnproduktion - Billeder på velfærdsprofessionernes arbejde med børn i udsatte positioner
Denne antologi sætter fokus på marginalisering inden for det pædagogiske og socialfaglige område.
Indhold
Du kan i denne antologi læse om forskellige metodiske tilgange med fokus på marginalisering. Bogen har til formål at kvalificere studerendes undersøgelser og studier af marginaliseringsprocesser hos børn og unge indenfor de pædagogiske og social- og lærerfaglige felter.
Bogen indeholder følgende afsnit:
- Ulla Nørtoft Thomsen: Et kritisk rationalistisk blik på marginaliseringsbegrebet
- Birgitte Zeeberg: Marginaliseringsprocesser i velfærdsprofessionernes arbejde med børn og unge
- Jens H. Lund, Mette Schroll Feldmeier & Lisbet Ravn Højbjerg: Hvordan studerende lærer om professionernes rolle i børns udsathed
- Lisbet Ravn Højbjerg: Socialrådgiveruddannelsen: en fornyet forståelse af kontekstens rolle
- Jens H. Lund: Læreruddannelsen: kontekstforståelser og dokumentanalyse
- Mette Schroll Feldmeier: Blik for kontekst
- Monique Vitger: Deltagelse: en kamp om territorium
- Kirsten Krøigård: At dreje på nogle små knapper: kan vejledning forebygge marginalisering i daginstitutioner?
- Andy Højholdt: At studere inkluderende tværprofessionssamarbejde
- Anne-Kristine Lysgård Kunddal, Anna-Kirstine Flyvholm & Bettina Damsgaard Hald: Børns trivsel og udsathed i daginstitutioner
- Anne-Kristine Lysgård Kunddal: Børnefællesskaber på godt og ondt
- Anna-Kirstine Flyvholm: Inklusionens sande ansigt
- Bettina Damsgaard Hald: Det pædagogiske nærværs betydning i arbejdet med udsatte børn