Medicinpædagogik - Inspirationskatalog
I dette inspirationshæfte kan du læse resultaterne af Socialstyrelsens initiativ til udvikling af metoder, hvor medicin anvendes i et pædagogisk perspektiv. Derudover introduceres forskellige metoder, som understøtter en medicinpædagogisk praksis.
Indhold
Dette inspirationshæfte bygger på erfaringer fra projektet ’Medicinpædagogik og Psykoedukation’, hvis formål er at fremme medicinpædagogik ved at udvikle konkrete medicinpædagogiske metoder og afprøve dem. Inspirationshæftet er opdelt i forskellige kapitler. I kapitel to og tre beskrives, hvad medicinpædagogik er, og hvilke perspektiver der er ved at arbejde med denne pædagogikform. Disse to kapitler handler især om, hvordan medicinpædagogik bidrager til et recoveryperspektiv, og hvordan det understøtter brugeres muligheder for at øge medansvar for og indflydelse på egen medicinanvendelse. I kapitel fire præsenteres tre forskellige medicinpædagogiske metoder: Den gode konsultation, gruppepsykoedukation og komplementære strategier. Det beskrives, hvordan man kan arbejde med metoderne, og forskellige redskaber til det daglige arbejde introduceres. I femte kapitel bearbejdes nogle af de udfordringer, man som bruger og medarbejder kan møde i det medicinpædagogiske arbejde. Kapitel seks og syv omhandler projektet, som er baggrund for hæftet, hvordan de tre medicinpædagogiske metoder er udviklet samt referencer og kontaktoplysninger.
Hæftet er målrettet socialpsykiatriske medarbejdere, medarbejdere i behandlingspsykiatrien, brugere af psykiatrien samt social- og psykiatriforvaltninger, som har interesse i medicinpædagogisk arbejde.
Metode
Projektet ’Medicinpædagogik og Psykoedukation’ er blevet gennemført i perioden november-december 2012. Det blev indledt med en kortlægning af viden om det medicinpædagogiske område på landets socialpsykiatriske bosteder og bostøtte samt et litteraturstudie. Metoderne er udviklet og afprøvet i otte kommuner.