Mennesket i hjernen
Kjeld Fredens definerer neuropædagogik som anvendt neuropsykologi og giver konkrete bud på, hvordan man kan fremme de kognitive funktioner: opmærksomhed, koncentration, perception, psykomotorik, hukommelse, initiativ og motivation, sproglig adfærd, erkendelse og følelsesmæssig og social kompetence. "Mennesket i hjernen" henvender sig til alle, der ønsker at få mere systematik og didaktik i det neuropædagogiske arbejde.
Indhold
Her kommer bogen om, hvordan man kan blive god til at lære eller bedre til at hjælpe andre med at blive mere lærenemme. Bogen er en indføring i neuropædagogik, som ifølge bogens forfatter, læge og hjerneforsker Kjeld Fredens, har to sider: Dels hvorledes viden om hjernen og mentale processer kan berige vores viden om læring, dels hvordan man kan hjælpe den svage elev, børn og unge med indlæringsvanskeligheder eller neuropsykologiske udviklingsforstyrrelser.
"Mennesket i hjernen" er skrevet til den, der vil blive mere kritisk i sit arbejde med neuropædagogik, og som vil blive bedre til at tænke over sin egen praksis som pædagog, lærer eller behandler. Sigtet er en bedre indsigt og praksis. Anden udgave er gennemgribende revideret og inddrager den nyeste forskning, bl.a. om embodiment, om hvorfor arbejdshukommelsen kan spænde ben for læring, og hvordan den kan styrkes; om kollaborativ læring og fælles opmærksomhed, som handler om læring i fællesskaber. De vigtigste kognitive temaer bliver belyst, og de munder ud i metodiske anvisninger.