Metodevalg i en dynamisk pædagogisk praksis
En dynamisk pædagogisk praksis er en bevidst veksling mellem de forskellige pædagogiske metoder. Bogen giver gennem eksempler fra praksis et bud på, hvorfor denne metode giver mening i arbejdet med børn.
Indhold
Bogens forfatter, Lars Rasborg, skriver blandt andet i denne bog, hvordan ’alle metoder kan noget, men ingen kan alt’. Med praksiseksempler fra blandt andet miljøterapi, narrativ pædagogik og konsekvenspædagogik demonstrerer han, hvordan det giver god mening at veksle mellem de mange vidt forskellige pædagogiske metoder, der findes.
For at danne et bedre overblik over metoderne opdeler forfatteren metoderne i ’enhedsmodellen’. Metoderne opdeles i tre grundlæggende måder, man kan forholde sig til et barn på: som alvidende, ikke vidende og delvist vidende voksen.
Modellen skaber ikke blot overblik i valget af metoder i en dynamisk praksis, den skærper samtidigt også bevidstheden om, hvornår man gør hvad, og om det virker efter hensigten, så man kan tage de mest oplagte metodevalg.
Enhedsmodellen og den dynamiske pædagogiske praksis kan anvendes i forhold til alle børn, og bogen henvender sig derfor til både pædagogstuderende, pædagoger i praksis samt alle andre, der beskæftiger sig med børn og unge.