Neuropædagogik med mennesket i centrum - relationer, neuroner og emotioner
Hvordan kan neuropædagogikken sætte nye perspektiver på det pædagogiske special- og socialpædagogiske arbejde med børn, unge og voksne?
Indhold
Bogen handler om, hvordan neuropædagogikken kan sætte nye perspektiver på det pædagogiske og special- og socialpædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Den giver et bud på, hvordan neurovidenskabelig forskning kan øge kvaliteten af arbejdet med mennesker. I det neuropædagogiske arbejde er der fokus på livskvalitet, mestring, udvikling og læring. Det primære fokus er på omgivelserne og relationerne, og hvordan de professionelle kan facilitere 'hjerneglade' og anerkendende rammer for liv og læring. De professionelles tanker og handlinger har altafgørende betydning for, om den anden vokser og gror. For det er i relationen, at kimen og lysten til at lære og udvikle sig fødes. Bogen præsenterer det neuropædagogiske genstandsfelt samt en række konkrete metoder i det neuropædagogiske arbejde.