Pædagogiske ståsteder og bevægelser. På tværs af almen-, social- og specialpædagogik
’Pædagogiske ståsteder og bevægelser’ skal bidrage til at styrke pædagogprofessionen ved at synliggøre og sprogliggøre pædagogers særlige faglighed – både i forhold til professionens interne faglige udvikling og i forhold til dens kommunikation med sin omverden.
Indhold
Denne bog har til hensigt dels at undersøge og identificere specifikke fagligheder inden for almene, socialpædagogiske og specialpædagogiske kontekster, dels at formulere og bidrage til at udvikle en almen pædagogisk faglighed, der er fælles for den pædagogiske profession.
Med basis i sin mangeårige erfaring med forskning og formidling inden for det pædagogiske område indkredser forfatteren 12 centrale områder, som enhver professionel pædagog at nødt til at overveje og finde sit ståsted i forhold til:
Pædagogik og verden – Læring og dannelse – Individualitet og fællesskab – Inklusion og eksklusion – Opdragelse og omsorg – Udsathed og livsduelighed – Lighed og ulighed – Det almene og det særlige – Forældreskab og professionsautoritet – Interaktioner og relationer – Viden og handling – Profession og faglighed
Bogen argumenterer for, at det at reflektere over sin praksis, både individuelt og i fællesskab, er det vigtigste pædagogiske redskab i de daglige overvejelser over planlægning, udførelse og evaluering og i udviklingen af den pædagogiske faglighed generelt. Forfatteren introducerer desuden begrebet socialdidaktik som en faglig praksis, hvor det sociales betydning for læring og dannelse udgør et hovedelement i pædagogisk faglighed.
Denne bog inviterer til faglige refleksioner over praksis ved at formulere åbne og undersøgende spørgsmål, hvor flere perspektiver og forståelser kan bringes i spil i kollegiale dialoger. Alle kapitler er forsynet med figurer og modeller, som er velegnede til at afklare personlige og fælles ståsteder inden for de pædagogiske temaer og problemstillinger, der behandles.