Relationer mellem teori og praksis - i pædagogisk og lærerfagligt arbejde
Teori og praksis kan ofte føles som to vidt forskellige verdener, hvor der tales forskellige sprog. Denne bog giver derfor et indblik i, hvordan de to verdener taler sammen.
Indhold
Udgangspunktet for denne bog er at vise, hvordan pædagogisk teori og praksis kan relatere sig til hinanden på flere forskellige måder. Bogen skal give et indblik i, hvordan relationen mellem teori og praksis kan bruges til at forstå og forbedre egen tilgang til praksis.
Bogen er bygget op omkring følgende fire kapitler:
- En ny måde at spørge på
- Teori og praksis er viden og kultur
- At forstå egne teori- og praksisforståelser
- At anvende teori- og praksisdidaktikken i undervisningsplanlægning
Relationer mellem teori og praksis henvender sig særligt til lærer- og pædagogstuderende i forbindelse med praktikken, bachelorprojektet og pædagogiske udviklingsprojekter. Bogen igennem diskuteres relationen mellem teori og praksis gennem cases og eksempler.