Sammenhængende forløb
Dette arbejdspapir kan være til stor inspiration for alle faggrupper inden for det specialiserede socialområde, som ønsker at indgå på professionel vis i tværfagligt samarbejde om inklusion af borgere med særlige behov på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet.
Indhold
Dette arbejdspapir er udarbejdet af Metodecentret på forespørgsel fra Skanderborg Kommune. Metodecentret håber, at arbejdspapiret også kan være til gavn for andre interesserede.
I arbejdspapiret sætter Metodecentret fokus på, hvordan det socialpædagogiske felt kan bidrage til at indfri landets kommuners ambitioner om inklusion på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet. Det handler om at skabe muligheder for og med borgere med særlige behov, for på den måde at skabe mulighed for medborgerskab og inklusion.
For at ambitionerne skal nås, er det ifølge Metodecentret nødvendigt med en tidlig, tværfaglig og helhedsorienteret indsats, som i langt højere grad end i dag inddrager de professionelle på det specialiserede socialområdes forskelligartede ekspertise.
Arbejdspapiret er opbygget således, at det første afsnit efter forordene forklarer, hvorfor sammenhængene forløb er vigtige. Det følgende afsnit beskriver, hvad der skal forstås med sammenhængende forløb. I dette afsnit belyses tre centrale elementer: informationskontinuitet, organisationskontinuitet og relationskontinuitet. Derefter følger et afsnit, som peger på, hvordan sammenhængende forløb kan understøttes. Dette afsnit præsenterer en række eksempler på, hvordan de tre kontinuitetsformer kan understøttes gennem forskellige typer organisationsmodeller og støttesystemer.
Metode
I dette arbejdspapir har Metodecentret, på baggrund af den eksisterende litteratur på området, samlet et udpluk af de erfaringer, som kommuner og regioner har gjort sig med at etablere sammenhængene forløb på tværs af faggrupper, sektorer og myndigheder.