Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Sammenhængende forløb

Dette arbejdspapir kan være til stor inspiration for alle faggrupper inden for det specialiserede socialområde, som ønsker at indgå på professionel vis i tværfagligt samarbejde om inklusion af borgere med særlige behov på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet.

Indhold

Dette arbejdspapir er udarbejdet af Metodecentret på forespørgsel fra Skanderborg Kommune. Metodecentret håber, at arbejdspapiret også kan være til gavn for andre interesserede.  

I arbejdspapiret sætter Metodecentret fokus på, hvordan det socialpædagogiske felt kan bidrage til at indfri landets kommuners ambitioner om inklusion på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet. Det handler om at skabe muligheder for og med borgere med særlige behov, for på den måde at skabe mulighed for medborgerskab og inklusion.

For at ambitionerne skal nås, er det ifølge Metodecentret nødvendigt med en tidlig, tværfaglig og helhedsorienteret indsats, som i langt højere grad end i dag inddrager de professionelle på det specialiserede socialområdes forskelligartede ekspertise.

Arbejdspapiret er opbygget således, at det første afsnit efter forordene forklarer, hvorfor sammenhængene forløb er vigtige. Det følgende afsnit beskriver, hvad der skal forstås med sammenhængende forløb. I dette afsnit belyses tre centrale elementer: informationskontinuitet, organisationskontinuitet og relationskontinuitet. Derefter følger et afsnit, som peger på, hvordan sammenhængende forløb kan understøttes. Dette afsnit præsenterer en række eksempler på, hvordan de tre kontinuitetsformer kan understøttes gennem forskellige typer organisationsmodeller og støttesystemer.

Metode

I dette arbejdspapir har Metodecentret, på baggrund af den eksisterende litteratur på området, samlet et udpluk af de erfaringer, som kommuner og regioner har gjort sig med at etablere sammenhængene forløb på tværs af faggrupper, sektorer og myndigheder.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Simon Østergaard Møller
Årstal
2013
Udgiver
Metodecentret, 24 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Alternativ beskæftigelse og integration af socialt udsatte grupper - Erfaringer fra Danmark og Europa

Center for Socialt Entreprenørskab/Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning ved Roskilde Universitet, 85 sider 2008

Pædagogens rolle og kernefaglighed i en tværfaglig organisation

Socialpædagogernes Landsforbund, 10 sider 2011

Kortlægning af modeller for tværfagligt samarbejde - Afsluttende rapport

Folkesundhed & Kvalitetsudvikling og Socialstyrelsen, 116 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank