Selvbestemmelsesteorien
Når mennesker udfører en given aktivitet, motiveres de så, fordi aktiviteten er interessant, sjov eller spændende i sig selv? Eller fordi der er noget andet, uden for aktiviteten, der motiverer? Spørgsmål som disse står centralt i selvbestemmelsesteorien, som denne bog handler om.
Indhold
Omfattende moderne forskning har vist, at når interesse og nysgerrighed driver værket, trives mennesker, de har færre psykiske problemer, og de bidrager til fællesskabet.
Hundredvis af forskere har påvist, at tre grundlæggende psykologiske behov – for samhørighed, kompetence og autonomi – ligger bag menneskers trivsel og livsudfoldelse. Inden for opdragelse, skole, uddannelse, arbejde, idræt, sundhed og psykiatri og i andre sociale kontekster viser det sig, at hvor disse behov tilgodeses, øges psykosocial funktion, livsmening, dyb læring, vedholdenhed og kreativitet.
Selvbestemmelsesteorien har et bud til de mange, der ønsker forskningsbaserede pejlemærker: Hvad kan behovspsykologien sige om mulighederne for mere kvalificeret forældreskab, pædagogik, uddannelse, arbejdsliv, ledelse, økonomi og politik? Temmelig meget, er svaret.