Social- og specialpædagogik i teori og praksis
Dette er den første lærebog, der er målrettet pædagoguddannelsens specialisering social- og specialpædagogik. Bogen binder de to områder sammen og fokuserer på deres fællestræk uden at give endegyldige svar på, hvad social- og specialpædagogik er eller bør være.
Indhold
Bogen ”Social- og specialpædagogik i teori og praksis” er en lærebog med en simpel opbygning for at give den studerende den bedst mulige indføring i området. Bogen er delt ind i en teoretisk del og en praktisk del. Kapitel 1-8 fokuserer på den teoretiske indføring i feltet, og kapitel 9-13 fokuserer på praktiske eksempler på, hvordan man kan arbejde med social- og specialpædagogik.
På tværs af de to dele beskæftiger bogen sig med de følgende tre hovedområder:
- Børn og unge med særlige behov
- Mennesker med sociale vanskeligheder
- Mennesker med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser
Forfatterne giver flere forskellige bud på, hvordan man kan arbejde med social- og specialpædagogik, og bogen lægger dermed op til en faglig diskussion af det pædagogiske arbejde inden for området. Der bliver både lagt op til en diskussion af, hvad social- og specialpædagogikkens opgave er nu, og hvad den skal være fremadrettet.