Socialpædagogik i arbejdet med mennesker med sindslidelser
Bogen henvender sig især til socialpædagoger inden for psykiatrien, pædagogstuderende og andre med interesse for socialpædagogisk faglighed og tilgang til mennesker med sindslidelser. Særligt stilles der skarpt på recovery-orienteringen inden for psykiatrien.
Indhold
Bogen fra Socialpædagogernes Landsforbunds stiller skarpt på socialpædagogernes særlige faglighed og rolle i arbejdet med mennesker med sindslidelser.
I forordet til bogen peger forbundsformand Benny Andersen på, at de store omlægninger af psykiatrien og bevægelsen over mod socialpsykiatri gør, at sociale tilgange og socialpædagogik får en større og større betydning. Han understreger yderligere, at det er ønsket med bogen, at den skal bidrage til de fremtidige debatter og diskussioner om rehabilitering og recovery.
Bogen er skrevet af Jan Jaap Rothuizen, leder af VIA, Pædagogik og Pædagogisk arbejde, Aarhus og socialpædagog Peter Boldsen, Center for socialfaglig udvikling, Aarhus Kommune.
I bogens forskellige afsnit kan man læse en historisk gennemgang af det socialpædagogiske arbejde med mennesker med sindslidelser samt læse, hvad den særlige faglighed, som ligger til grund for et sådant arbejde, består af.
Forfatterne har valgt at behandle en særlig problemstilling, som de finder central for socialpædagoger i psykiatrien. Denne problemstilling handler om socialpædagogernes ambivalens i forhold til institutionaliseringen. Socialpædagogernes faglighed indebærer, at de har et helt særligt fokus på livet fremfor på sygdommen i deres arbejde med mennesker med sindslidelser. Men ofte står de institutionelle rammer i vejen for, at socialpædagogerne kan udfolde deres faglighed og de oplever, at der ikke bliver sat pris på den i institutionerne.
I bogen kan du læse om to slags problemer eller udfordringer, som forfatterne skelner imellem. Der er de ’tamme problemer’, som institutionerne ofte har let ved at løse. Disse indkredses og løses nemt. Det kan for eksempel være, når man ved, at et menneskes angst dæmpes, når han/hun får medicin.
’De vilde problemer’ indebærer, at mennesker med sindslidelser har nogle yderst komplicerede liv, hvor mange forskelligartede problemer er spundet tæt sammen. ’De vilde problemer’ kan være meget svære at løse, idet man ikke på forhånd kan sige, hvad der vil hjælpe.
Ifølge forfatterne er recovery-tankegangen brugbar for socialpædagoger, når de skal orientere sig i arbejdet med mennesker med sindslidelsers forskelligartede problemer. De peger på, at denne tankegang i sin grundsubstans er pædagogisk, idet den siger, at man ikke kan flytte andre mennesker – de skal derimod flytte sig selv. I denne situation skal socialpædagogen finde ud af, hvordan hun/han bedst kan hjælpe den enkelte i denne udvikling. Recovery kan på dansk oversættes til ’at komme sig’, som altså er noget man gør selv og ikke noget, som en anden bestemmer for én.
Det understreges, at der er evidens for, at recovery-tilgangen virker og i mange af landets kommuner har man de seneste ti år brugt recovery-tilgangen i socialpsykiatrien. I bogens kapitel 7 kan du læse meget mere om recovery-orienteringen.