Socialpædagogen - identitet og faglighed
Bogens formål er at identificere socialpædagogisk identitet og faglighed. Målet er at skabe viden om socialpædagogers egen forståelse af deres arbejde, rolle og funktion. Viden om de mål, de selv sætter for deres arbejde, og hvordan de skaber mening i deres arbejde.
Indhold
Bogen bygger på forfatterens ph.d.-afhandling, hvor der er gennemført en undersøgelse af socialpædagogers konstruktion af socialpædagogik i praksis på forsorgshjem. Endvidere er der undersøgt, hvordan socialpædagogers konstruktion af socialpædagogik i praksis afgrænser sig i forhold til en socialpolitisk diskurs.
Endvidere er der undersøgt, hvilken betydning forskydningen i den socialpolitiske problem- og løsningsforståelse mod en mere arbejdsmarkedspolitisk logik har haft for socialpædagogisk arbejde med de mest udsatte grupper, fordi de repræsenterer en gruppe af borgere, der synes at have lang vej mod integration på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt.
Med udgangspunkt i analyser af otte praksisfortællinger indfanges socialpædagogers egen forståelse af deres arbejde, rolle og funktion. Hvilke mål sætter de i deres arbejde, og hvordan skaber de mening. Analyserne fremskriver to diskurser som grundlaget for socialpædagogernes arbejde med udsatte: en sårbarhedsdiskurs og en ressourcediskurs.
Men hvordan passer socialpædagogers selvforståelse til deres rolle som myndighedsperson - og forvalter af de herskende socialpolitiske mål? Og hvad er de herskende socialpolitiske mål? Bogen gennemgår velfærdsstatens udvikling fra wellfare til workfare, som viser sig i udviklingen fra en socialpolitisk forsørgelsesdiskurs til en selvforsørgelsesdiskurs og den gennemgår den sociale lovgivning i forhold til de mest udsatte grupper. Endelig diskuteres, hvilke konsekvenser den socialpædagogiske praksis og de socialpolitiske rammer har for brugerne og deres livsvilkår.
Socialpædagogen - identitet og faglighed - er en lærebog, der henvender sig til praktikere, studerende og undervisere inden for det socialpædagogiske og pædagogiske felt.