Uddannelse af den reflekterende praktiker
Om udfordringer i uddannelsen af den professionelle socialpædagogog og mulige løsninger
Indhold
I 1983 udkom Donald Schöns Den reflekterende praktiker (dansk udgave 2001). Her præsenterede han nøglebegrebet: Refleksion-i-handling (dét at tænke det, man gør, mens man gør det.)
I bogen argumenterede Schön for, at de bedste professionelle (eksempelvis pædagoger) ved langt mere, end de kan sætte ord på, og når de møder særlige udfordringer, baserer de deres løsningsmodeller på en slags ubevidst improvisation, som de har lært sig via deres praksiserfaringer. Den reflekterende praktiker efterlod et åbent spørgsmål: Hvilken form for professionel uddannelse vil være passende for en profession, der baserer sig på refleksion-i-handling?
I denne bog kommer Schön med svaret: Professionsuddannelserne skal tage ved lære af de andre former for praksisuddannelser, der eksisterer inden for kunst og design, på musikkonservatorier, i træningen af sportsfolk og i mesterlæren inden for håndværk. Alle lægger vægt på at coache og på at lære gennem det at arbejde med tingene. Professionshøjskolerne bør omformes, så de kombinerer undervisning i anvendt forskning med coaching inden for kunsten at reflektere i handling.
Bogen er oversat fra amerikansk.