Videnskab og pædagogik - En grundbog i pædagogisk videnskabsteori
Hvad er videnskab og pædagogik, og hvordan spiller de to sammen? I denne bog kan du blive klogere på de to begreber og hvordan de historisk har spillet sammen og stadig gør det.
Indhold
Denne bog er en indføring i filosofiens og videnskabens udvikling i europæisk historie. Bogen henvender sig til studerende inden for de pædagogiske, sociale og sundhedsfaglige områder.
I bogen finder du en række introduktioner til centrale tænkere i forhold til forskellige videnskabsteoretiske retninger.
Bogen indeholder følgende dele:
- Et videnskabsteoretisk overblik – frem til oplysningstiden
- Et videnskabsteoretisk overblik – efter oplysningstiden
- Positivisme og rationalisme
- Konstruktivisme og socialkonstruktivisme
- Kritisk teori
- Strukturalisme, poststrukturalisme og diskursteori
- Eksistensfilosofi, fænomenologi og hermeneutik
- Nyere videnskab og pædagogik
Dermed giver bogen en kronologisk gennemgang af de dominerende paradigmer inden for viden og pædagogik, der starter med Aristoteles, viden og den antikke arv og slutter med Hattie og begrebet om synlig læring og evidens.