Vurderinger af kvaliteten på den nye pædagoguddannelse
Den nye pædagoguddannelse halter lidt med kvaliteten, viser denne evaluering foretaget af EVA – Danmarks Evalueringsinstitut.
Indhold
Dette er en undersøgelse foretaget blandt studerende og undervisere på den nye pædagoguddannelse. Undersøgelsen viser, at kun halvdelen af de studerende vurderer kvaliteten af uddannelsen som værende god. Desuden viser undersøgelsen, at en tredjedel af underviserne er utilfredse med vilkårene, de underviser i.
Formålet med den nye pædagoguddannelse var at styrke uddannelsens faglighed og kvalitet, handlekompetencer og sammenhæng til praksis, at øge specialisering med bedre arbejdsmarkedsrelevans samt at styrke tværprofessionelle kompetencer.
I undersøgelsen kan du læse, hvorvidt disse målsætninger er opnået. Blandt andet viser evalueringen, at de studerende i overvejende grad er utilfredse med kvaliteten og mængden af feedback. Desuden viser evalueringen, at der ikke er sammenhæng mellem de studerendes og undervisernes oplevelser af feedback og undervisernes fokus på modulets krav og mål.
Metode
Analysen er lavet på baggrund af to spørgeskemaundersøgelser blandt henholdsvis studerende og undervisere på pædagoguddannelsen. I alt deltog 260 (39 %) af underviserne og 1.425 (31 %) af de studerende i spørgeskemaundersøgelserne.