Analyse af danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Denne rapport tager udgangspunkt i, at integration på arbejdsmarkedet er afgørende for integrationen i det danske samfund, og at danskuddannelse skal kunne understøtte en bedre integration på arbejdspladserne. Men hvilke barrierer er der for flygtninges og familiesammenførtes beskæftigelse? Og hvordan kan danskundervisningen bedre tilrettelægges, så deltagelse på arbejdsmarkedet understøttes? Det kan du blive klogere på i denne rapport.
Indhold
Rapporten sætter fokus på, at danskundervisning ikke står i vejen for, at flygtninge og familiesammenførte med anden etnisk baggrund end dansk kommer i beskæftigelse og virksomhedsrettet indsatser.
Regeringen, KL og arbejdsmarkedets parter har derfor i forbindelse med to- og trepartsaftalerne om arbejdsmarkedsintegration aftalt, at danskundervisningen skal moderniseres. Dertil skal der gennemføres en analyse af, hvordan undervisningen kan tilrettelægges fleksibelt omkring beskæftigelse og virksomhedsrettede indsatser og i højere grad have et beskæftigelsesrettet
indhold. Formålet med denne analyse er dels at komme med forslag til hvordan dette i højere grad kan sikres, dels at vise hvordan danskundervisningen kan tilrettelægges mere effektivt.
Overordnet set er analysen gennemført med fokus på:
- Danskundervisning i virksomhederne
- En effektiv tilrettelæggelse med beskæftigelsesfokus
- Effektiviseringspotentialer
Formålet med danskuddannelserne, som det fremgår af lovgivningen, er, at
voksne udlændinge med udgangspunkt i deres individuelle forudsætninger
opnår nødvendige dansksproglige kompetencer og viden om kultur og samfundsforhold
i Danmark, så de kan blive deltagende og ydende medborgere
på lige fod med samfundets øvrige borgere.
Rapporten er bygget op omkring otte afsnit:
- Rapporten indledes med en sammenfatning og forslag til forbedringer.
- Andet afsnit er en analyse af virksomhedsforlagt og -organiseret danskundervisning.
- Tredje afsnit sætter fokus på effektiv tilrettelæggelse af undervisningen med fokus på progression.
- Fjerde afsnit handler om takster, omkostninger og indtægter.
- I afsnit fem foretages en produktivitets- og effektiviseringsanalyse.
- I det sjette afsnit behandles konkurrenceudsætttelse.
- Syvende afsnit handler om finansiering.
- Ottende og sidste afsnit beskriver realisering af forslag og potentialer.
Rapporten henvender sig til alle med interesse for den sociale og arbejdsmæssige integration.
Konklusion
Analysen peger på fire hovedområder med mulighed for forbedring i forhold til at fremme en fleksibel og effektiv tilrettelæggelse af danskundervisningen med et øget beskæftigelsesfokus:
- Virksomhederne ønsker indflydelse og vil gerne samarbejde om danskundervisningen, men undervisningen behøver ikke nødvendigvis at foregå på arbejdspladsen.
- Færre lektioner vil øge fleksibiliteten og effektiviteten i undervisningen, uden at det ændrer undervisningens kvalitet.
- En ændret tilrettelæggelse af danskundervisningen vil styrke det beskæftigelsesrettede fokus og spille bedre sammen med den virksomhedsrettede indsats.
- Der kan samlet set realiseres et effektiviseringspotentiale i sektoren på knap 15-30 procent af de offentlige udgifter til danskuddannelse, blandt andet ved øget konkurrenceudsættelse, tilpasning af den økonomiske styring af sektoren og omstrukturering af undervisningen.
Metode
Analysen er baseret på kvantitative og kvalitative data indhentet fra registre, spørgeskemaundersøgelser blandt kommuner og sprogcentre samt interviews med sprogcentre, kommuner og virksomheder.