MindSpring-forældregrupper
Du kan i denne rapport læse om et projekt, hvor forældre med henholdsvis arabisk og somalisk baggrund fra fem udsatte boligområder er blevet undervist i børns identitet, opdragelsesformer, kommunikation med teenagere, håndtering af stress med mere.
Indhold
Den foreliggende rapport indeholder CFBU’s evaluering af implementeringen af de såkaldte MindSpring-forældregrupper i en boligsocial sammenhæng.
MindSpring er et manualbaseret gruppeforløb oprindeligt målrettet forældre med flygtninge- eller indvandrerbaggrund. Formålet med forløbet er at yde støtte til forældrene i forhold til at skulle opdrage deres børn i et andet land, end det, de selv er opdraget i.
I efteråret 2014 indgik Københavns Kommunes Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning et samarbejde med Dansk Flygtningehjælps Center for Udsatte Flygtninge omkring at afholde Mindspring-forældre-grupper i fem udsatte boligområder i København: Tingbjerg, Bispebjerg, Lundtoftegade, Sydhavn og Sjællør Boulevard.
Dette pilotprojekt var et led i Københavns Kommunes fokus på forebyggelse af negativ social kontrol overfor unge i etniske minoritetsmiljøer. Pilotprojektet adskiller sig på nogle punkter fra tidligere MindSpring-forløb, som Dansk Flygtningehjælp siden 2010 i samarbejde med forskellige kommuner har afprøvet og udviklet. Disse har alle været målrettet flygtninge, som har opholdt sig i Danmark i kort tid. Mange af deltagerne i pilotprojektet, som evalueres i denne rapport, har boet i Danmark i længere årrække, og der er i dette projekt særligt fokus på social kontrol og teenageproblematikker.
MindSpring-manualens oprindelige målgruppe er nytilkomne flygtninge. Men målgruppen for pilotprojektet adskiller sig markant fra denne gruppe. Derfor forholder forfatterne sig i denne rapport også til, hvorvidt MindSpring-manualen matcher pilotprojektets deltagergruppes vidensbehov og karakteristika i rapportens fjerde afsnit.
Rapporten er bygget op omkring følgende seks afsnit:
- Indledning: I dette afsnit kan du få viden om hvad MindSpring-forældregrupper er, om det pilotprojekt som evalueres i denne rapport og om datagrundlanget for evalueringen.
- Konklusioner: I dette afsnit præsenteres evalueringens resultater.
- Erfaringer fra en boligsocial sammenhæng: I dette kapitel belyses nogle af de ting, som karakteriserer MindSpring-forældregrupper. Hertil beskrives fordele og ulemper ved disse særlige karakteristika.
- Hvem er deltagerne?: I dette kapitel kan du finde svar på, hvad der karakteriserer deltagergruppen i forhold til etnicitet, antal år i Danmark, alder, børns alder, social udsathed, social kontrol og køn.
- Hvad er deltagernes udbytte?: I dette kapitel belyses deltagernes udbytte ved inddragelse af en lang række udtalelser fra de kvalitative interviews og spørgeskemabesvarelserne.
- Implementering af MindSpring-forældregrupper: I dette kapitel beskrives det, hvad man skal være opmærksom på, hvis man vælger at iværksætte MindSpring-forældregrupper i en boligsocial indsats. Der gives råd til hvordan man finder den rette træner, hvordan man kan sammensætte den rette deltagergruppe samt krav til medtræneren.
Konklusion
Følgende er et udpluk af rapportens konklusioner:
- I forhold til spørgsmålet om, hvem deltagerne er, viser undersøgelsen, at langt størstedelen har boet i Danmark i en lang årrække. Aldersmæssigt er de fra 25-57 år.
- Flere af forældrene beskrives som mere eller mindre udsatte og som havende ”ondt i livet”. Udbyttet af at tale om stress og svære ting i forældregruppeforløbet livet er stort.
- At MindSpring-træneren er frivillig og har den samme baggrund som deltagerne skaber en mere ligeværdig relation mellem træneren og deltagerne, hvormed en klient-relation mellem trænere og deltagere undgås.
- Fordi MindSpring foregår på deltagernes modersmål kan de lettere udtrykke sig og indgå i diskussioner.
- CFBU anbefaler, at man nedtoner fokus på social kontrol, idet det vurderes at social kontrol ikke har været en problemstilling i de rekrutterede familier.
- Det er en god ide på forhånd at have gjort sig nogle tanker om, hvilken målgruppe man gerne vil nå med indsatsen, når man iværksætter MindSpring-forældregrupper.
- Deltagerne i MindSpring har opbygget netværk og lokalt engagement samt fået oplevesen af at indgå i et fællesskab, hvor man har de samme udfordringer.
Metode
Der er gennemført to spørgeskemaundersøgelser blandt deltagerne. Den ene blev lavet ved gruppeforløbets afslutning og den anden ti måneder efter forløbet afsluttedes. Dertil er der lavet kvalitative interviews med otte deltagere og lavet observationsstudier ved to af gruppeforløbene.
Yderligere er der lavet kvalitative interviews med medtrænere i de fem gruppeforløb og med tre projektledere for de helheldsplaner, som MindSpring-forløbene fandt sted i.