Perspektiver på beskyttet beskæftigelse for voksne udviklingshæmmede i et samtidsperspektiv
I denne masteropgave undersøges perspektiver på beskyttet beskæftigelse for voksne udviklingshæmmede i et samtidsperspektiv. Fokus er på, hvordan socialpædagogikken kan bidrage til udviklingen af en bedre praksis i dagtilbud for målgruppen.
Indhold
Denne masteropgave har fokus på socialpædagogisk praksis og undersøger, hvordan denne kan udvikles og forbedres i arbejdet på dagtilbud for voksne med udviklingshæmning. I rapporten undersøges socialpædagogikken som henholdsvis med- eller modspiller i forhold til socialpolitiske tendenser og den samfundsmæssige udvikling, som påvirker socialpædagogisk praksis ved indførsel af forskellige dokumentationskrav eller nye metoder. Rapporten belyser socialpædagogisk arbejde med beskyttet beskæftigelse for mennesker med udviklingshæmning ud fra et samfundsperspektiv, et områdeperspektiv samt et konkret beskæftigelsesperspektiv, og desuden indgår casestudier af dagtilbuddet Aarhus Nord.
Konklusion
I masteropgaven konkluderes det, at der er sket en øget liberalisering af velfærdsstaten og en fremkomst af mere liberalistiske værdier. Det har blandt andet medført et syn på idealborgeren som en borger, der gennem frisættelse, ansvarliggørelse og moralske arbejdsmarkeds- og retslige pligter opnår autonomi og evner til selvforsørgelse - et snævert idealbillede, som stiller mange krav til den enkelte borger. Det konkluderes videre, at den samme udvikling gør sig gældende på området for beskyttet beskæftigelse for voksne med handicap, som er på vej i samme retning, hvilket også kommer til udtryk i det konkrete casestudie.
Undersøgelsen peger på muligheder for socialpædagogikken for at bidrage til en bedre praksis på dagområdet, og foreslår en praksisforbedring, der i højere grad tager udgangspunkt i at styrke medborgerskab, social inklusion og det gode liv for målgruppen ved at tilnærme sig samfundets rammer og vilkår. Det skal ske gennem en opkvalificering af de eksisterende tilbud til i større grad at matche samfundets arbejdsmuligheder samt gennem tydeliggørelse af de pligter og ansvar, der knytter sig til medborgerskabet i det danske velfærdssamfund.
Metode
Rapporten belyser tre niveauer, henholdsvis samfund, det socialpædagogiske arbejdsområde og arbejdet på et specifikt dagtilbud for mennesker med udviklingshæmning. I den forbindelse indgår udvalgte litteraturstudier, artikeleksempler samt afsnit i serviceloven(Retsinfo 2012) og i FN’s handicapkonvention(DCH 2012), og et casestudie af konkret praksis på et dagtilbud for målgruppen.