KUBI-evaluering af Naturværkstedet i Ribe Amt
I dag er begreber som afinstitutionalisering, normalisering og integration af borgere suppleret med et intensivt fokus på inddragelse, indflydelse og deltagelse. Denne undersøgelse sigter på, dels at evaluere tiltag gjort på Naturværkstedet og dels at komme med forbedringsforslag i målsætningen om øget inddragelse af brugernes ønsker.
Indhold
Naturværkstedet er et dagtilbud til mennesker med betydeligt nedsat fysisk og psykisk funktionshæmning i det daværende Ribe Amt. I arbejdet med at forbedre inddragelsen af brugernes ønsker i forhold til de tilbudte aktiviteter, gennemførte Naturværkstedet en undersøgelse på baggrund af KUBI-modellen (se metodeafsnit) i perioden 2003 til 2005.
Naturværkstedet fremkom med en handle- og udviklingsplan med konkrete initiativer til udvikling. Hensigten med en KUBI-evaluering er at give nogle samlede indtryk af brugerens hverdag – både gode og dårlige sider – og på den baggrund gøre opmærksom på de områder, hvor der med fordel kan iværksættes (og fortsættes) en udvikling, der sigter mod øget brugerindflydelse og livskvalitet. Omdrejningspunktet er at give Naturværkstedet en vurdering af den nuværende indsats set fra henholdsvis brugernes, personalets og de pårørendes perspektiv.
Afrapporteringen af undersøgelsen ”KUBI-evaluering af Naturværkstedet i Ribe Amt”, indeholder desforuden en redegørelse for selve udviklingsforløbet i et ledelsesperspektiv, nærmere redegørelse for KUBI-metoden, beskrivelse af tidligere udviklingsforløb i forbindelse med øget brugerinddragelse og den et-årige handlingsplan iværksat under forløbet. I udviklingsforløbet trækkes der på pædagogiske metoder som udviklingsanalyse, observation & analyse, neuropædagogik og empowerment.
Metode
Metoden er kvalitativ og dataindsamlingen baseret på observation og fokusgruppeinterviews med Naturværkstedets brugere, medarbejdere, ledelse og pårørende.
KUBI-modellen bygger på to interviewrunder samt en mellemliggende udviklingsperiode: Den første interviewrunde strækker sig over tre dage, hvor KUBI-teamet interviewer brugere, pårørende, medarbejdere, ledelse og samarbejdspartnere. Interviewrunden munder ud i en række konkrete forslag til udviklingsmuligheder, der har til formål at øge brugerindflydelsen på tilbuddets hverdag. Udviklingsmulighederne drøftes på et overleveringsmøde med de respektive parter (brugere, pårørende, medarbejdere og ledelse).
I en KUBI-evaluering sammenfattes et billede af, hvorledes brugere, medarbejdere og pårørende oplever såvel positive som kritiske sider af hverdagen i et botilbud. Det gøres med henblik på at forbedre kvaliteten af indsatsen over for mennesker med handicap.
KUBI-modellen har et brugerperspektiv som udgangspunkt og er udviklet for at sikre, at brugerne reelt inddrages i kvalitetsvurderinger.