Oplevelser af hverdagen på Job- & Aktivitetscenter Nord. Brugertilfredshedsundersøgelse på Job- & Aktivitetscenter Nord
En undersøgelse med fokus på forbedret tilrettelæggelse af dagtilbuddene under Job- & Aktivitetscenter Nord med udgangspunkt i brugere og medarbejderes ønsker og forventninger.
Indhold
I perioden 2005/2006 gennemførte Job- & Aktivitetscenter Nord (JAC-Nord), i det daværende Københavns Amt, en brugertilfredshedsundersøgelse. Denne rapport formidler resultaterne af undersøgelsens fokusgruppeinterviews blandt de tilknyttede brugere og medarbejdere samt personalet og ledelsen.
Derudover tager rapporten metodisk stilling til muligheder og begrænsninger i anvendelsen af fokusgruppeinterviews blandt aktivitetscenterets brugere og medarbejdere med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne.
JAC-Nord er en samling af små og store, indholdsmæssigt meget forskellige, dagtilbud for voksne udviklingshæmmede og andre med betydelig og varig nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Heriblandt kan nævnes værkstedsaktiviteter, serviceopgaver, omsorg og social træning.
Brugertilfredshedsundersøgelsen på JAC-Nord har både til formål at undersøge, hvad de daglige brugere synes om at være i dagtilbud på JAC-Nord og få personalet og ledelsen på JAC-Nord til at reflektere over, og udvikle, den indsats som udviklingshæmmede er brugere af – med udgangspunkt i brugernes oplevelser og ønsker.
Dermed ønsker undersøgelsen overordnet at etablere et grundlag for at kunne tilrettelægge dagtilbud med udgangspunkt i udviklingshæmmedes ønsker og behov.
Konklusion
Datamaterialet er opdelt og kategoriseret ud fra fem emner: Arbejdsmiljø, dagtilbudets indhold, formål og rammer, brugerindflydelse og magtforhold. Rapporten præsenterer perspektiver/forslag til ændringer vedrørende fem aspekter på baggrund af analysen af materialet:
Med hensyn til anvendelsen af fokusgruppeinterviews af udviklingshæmmede konkluderes, at interviewformen har været brugbar i forhold til de medarbejdere, der kunne kommunikere verbalt. Dog påpeger undersøgelsen det forhold , at nogle havde svært ved at italesætte deres synspunkter. Det var en del vanskeligere at gennemføre fokusgruppeinterview med aktivitets- og samværsbrugere. Bl.a. på grund af vanskelig kommunikation – både mellem deltagere og interviewer og internt mellem deltagerne - og et meget begrænset forståelsesniveau hos brugerne. Af den grund må man nok konkludere, at metoden ikke er den rette til denne brugergruppe.
Metode
Der er anvendt kvalitative fokusgruppeinterviews til dataindsamling med BIKVA-modellen som ramme. Der var tale om semi-strukturerede interviews, styret efter en interviewguide. Datamaterialet består af:
- Fire gruppeinterview med udviklingshæmmede medarbejdere/brugere (i alt 19 personer)
- To gruppeinterview med personale (i alt 13 personer)
- Ét gruppeinterview med ledelsen (i alt fire personer).