Værksted Værested Lærested - det beskyttede værksted før, nu og i femtiden
Denne publikation er en central del af et længerevarende efteruddannelses- og projektforløb, som er pågået og er under stadig udvikling ved Odense Socialpædagogiske Seminarium
Indhold
Publikationen er et sammenskriv af de studerendes (Odense Socialpædagogiske Seminarium) afrapporteringer af diverse delforløb i et længerevarende efteruddannelses og projektforløb med Fyns værksteder. De centrale blokke i forløbet har været:
Marts 1999 – august 1999: Opkvalificeringskursus og praktikperiode for ledige med henblik på vikaransættelse med det formål, at den enkelte fik mulighed for en fastere tilknytning til dagbeskæftigelsesområdet –evt. skabe lyst til studier ved den Pædagogiske Grunduddannelse.
August 1999 – oktober 2000: 5 kursusrunder af 11 ugers varighed for personalet indenfor de beskyttede værksteder
Det enkelte kursusforløb var opdelt i to faser:
-
En teoridel centreret omkring en række centrale temaer som etik og moral mv.
-
En projektdel, som denne publikation er det synlige produkt af, hvor målet var, at de studerende med udgangspunkt i egne erfaringer og praksis, udfærdigede et projekt med overholdelse af nogle fundamentale videnskabelige regler for systematisk dataindsamling.
Januar 2001 – juni 2001 : Kursusrunde for ledergruppen ved beskyttede værksteder og andre institutioner med tilknytning til jobrotationskurset i Fyns Amt.
Januar 2001 - : Som en direkte udløber af, eller med afsmitning fra rotationsprojektet, er der blevet afholdt temadage/udviklingsdage såvel på de enkelte institutioner som i andet regi, herunder en afsluttende temadag for alle rota- tionsdeltagere på Odense Socialpædagogiske Seminarium med deltagel- se af repræsentanter fra Fyns Amt..
Konklusion
Med udgangspunkt processen omkring undersøgelser af egen praksis, blev der ikke alene etableret ny viden med henblik på videreudvikling af praksis og området som helhed, men også udviklet kompetencer i relation til beherskelse af nogle metoder til dokumentation og systematisering af komplekse problemstillinger. Således blev grundlaget for en fremtidig praksisforskning på området etableret.
Begge elementer er fundamentale forudsætninger for at skabe større indsigt og forståelse for egen faglighed, organisation og fagområdet som helhed og derved understøtte og videreudvikle en forandringsproces med henblik på at opkvalificere ”værkstedspædagogikken”/”dag- beskæftigelsespædagogikken” til gavn for dem, det hele drejer sig om – brugerne.
Der er i et samarbejde mellem en række af de involverede værksteder og Odense Socialpædagogisk Seminarium som en direkte opfølgning på rotationsprojektet med udgangspunkt i Det rummelige Arbejdsmarked blevet beskrevet et udviklingsprojekt ”Fra Bruger til Medborger”. Der er søgt om en økonomisk støtte til projektet på godt 1,5 millioner kroner i ”Den Europæiske Socialfond, Mål- 3 programmet” med afgørelse i det tidlige forår 2002.
Metode
Da publikationen er et sammendrag, gør undersøgelser brug af forskellige metoder, der spænder fra tilfredshedsundersøgelse, spørgeskemaundersøgelse, observation, kvalitetssikring, kvalitative interview og casestudies, og der er derfor ikke en egentlig sammenhængende metode for rapporten.