National handlingsplan om epilepsi 2013
Denne rapport beskriver barriererne mellem mennesker med epilepsi og dagens velfærdssamfund og giver et bud på, hvordan de kan nedbrydes.
Indhold
Rapporten indeholder en handleplan for mennesker med epilepsi med fokus på at nedbryde de barrierer, der gør sig gældende i mødet med dagens velfærdssamfund. De Barrierer, som mennesker med epilepsi oplever, er forbundet med en række behandlingsmæssige og sociale udfordringer, som i mange tilfælde er af tværfaglig eller -sektoriel karakter.
Handleplanen bygger på bidrag fra patientrepræsentanter og fagpersoner fra alle sektorer: Sundheds-, undervisnings-, uddannelses-, beskæftigelses-, handicap- og socialsektoren. På en konference om ”barriererne” i dagens velfærdssamfund har de bidraget med konkrete bud på, hvordan disse barrierer kan nedbrydes. Disse bud foreligger her som ”National Handlingsplan om Epilepsi 2013”.
Konklusion
Handleplanens anbefalinger er inddelt i tre grupper, henholdsvis generelle, børn og unge og voksne. I forhold til de generelle anbefalinger nævnes følgende:
Generelle:
-
Nationale retningslinjer for behandling af epilepsi: Der skal etableres nationale kliniske retningslinjer for behandling af al epilepsi. Disse retningslinjer suppleres med kvalitetsstandarder samt tværfaglige og tværsektorielle forløbsprogrammer og nationale kliniske kvalitetsdatabaser. Begrundelsen er, at epilepsi kan være en alvorlig diagnose, som kan påvirke bl.a. kognitive funktioner og medføre problemer med både indlærings- og erhvervsevne. Der er samtidig tale om en betydelig overdødelighed blandt mennesker med epilepsi i forhold til befolkningen i øvrigt.
-
Målrettet undervisning i uddannelsessystemet om epilepsi: Handicap og specialpædagogik skal være en obligatorisk del af alle uddannelser, som er målrettet arbejde med mennesker indenfor uddannelses-, social- og sundhedsområdet. Undervisning om epilepsi og de udfordringer, det kan give, skal være en integreret del af denne undervisning. Det begrundes, idet inklusion er sat på en tydelig politisk dagsordenmed særlig betydning for dagtilbuds- og skoleområdet, hvor pædagoger og lærere i stigende grad stilles overfor krav om at inkludere børn med handicap – herunder epilepsi – i undervisningen i klassen. Det kræver en øget viden om behov og begrænsninger hos målgruppen.
De øvrige anbefalinger fremgår af rapporten.
Metode
Handleplanen er blevet til på baggrund af en konference afholdt i forbindelse med Dansk Epilepsiforenings 50 års jubilæum i 2012. Formålet med konferencen var at gøre status over situationen for mennesker med epilepsi i Danmark, og dagens tema var barrierer for mennesker med epilepsi i deres møde med dagens velfærdssamfund.
En række fagpersoner på tværs af professioner og sektorer har ved denne lejlighed bidraget med anbefalinger til at reducere barriererne for mennesker med epilepsi i Danmark. Det er disse anbefalinger, som formidles i handleplanen.