Sådan produceres ligebehandling (i antologi: Handicap og ligebehandling i praksis)
Grundprincipper om ligebehandling i dansk handicappolitik diskuteres
Indhold
Denne antologi består af syv artikler, som alle sætter fokus på, hvordan ligebehandling af mennesker med funktionsnedsættelser produceres i praksis. Formålet med artiklerne i antologien er, at handicapforskningen gøres lettere tilgængelig.
Forfatteren stiller i artiklen skarpt på, hvordan sektoransvar og integration igennem historien er blevet centrale principper for handicappolitikken i Danmark og undersøger, hvilken betydning USA’s antidiskriminationspolitik, som blev gennemført i 1980’erne, har haft for, hvordan ligebehandling er blevet produceret i Danmark.
Grundprincipperne for den danske handicappolitik bliver i artiklen beskrevet, som princippet om ligebehandling, der er karakteriseret ved at indeholde to delprincipper, som er princippet om sektoransvar og princippet om kompensation. Sektoransvar er defineret ved, at forholdene for mennesker med funktionsnedsættelser skal være netværksstyret og reguleret af den samme lovgivning, som gør sig gældende for mennesker uden funktionsnedsættelser. Kompensation adskiller sig ved, at det er det enkelte mennesker, der skal have kompensation for sin funktionsnedsættelse, for at kunne deltage i samfundet.
USA’s lovgivning om antidiskrimination har til formål at sikre, at mennesker med funktionsnedsættelser opnår samme muligheder for beskæftigelse i offentlige stillinger, som mennesker uden funktionsnedsættelser.
Konklusion
Fælles for principperne bag sektoransvar og USA’s antidiskriminationslovgivning er, at det kræver, at det enkelte menneske med funktionsnedsættelser i en vis grad skal være i stand til at tage vare på egne interesser uden det store behov for støtte.
I Danmark valgte man, i modsætning til mange andre europæiske lande, at styrke udviklingen af netværksstyret sektoransvar, frem for at indføre antidiskriminationslovgivning. Forfatteren konkluderer dog, at udviklingen i de sidste to årtier viser, at der ikke er den store forskel på principperne bag sektoransvar og antidiskrimination, idet begge principper har til formål at skabe lige muligheder for borgere med funktionsnedsættelser.
Forfatteren konkluderer på den baggrund, at det er vejen til målet, der er forskellig. Antidiskriminationsloven giver rettigheder før muligheder modsat princippet om sektoransvar, som giver muligheder før rettigheder.
Forfatteren pointerer, at der i denne sammenhæng kun er taget højde for den gruppe af mennesker med funktionsnedsættelser, som er i stand til at leve et selvstændigt liv, hvorfor rettigheder og muligheder må sikres på en anden måde for de mennesker, som ikke formår at gøre brug af mulighederne.