Fra ung til voksen med handicap – inspirationskatalog til at skabe bedre overgange til voksenlivet
Når unge med handicap fylder 18 år, oplever de at blive set på med andre øjne af den kommunale service. Dette inspirationskatalog skal derfor give unge, pårørende, ledere og medarbejdere på handicapområdet inspiration og anbefalinger til at udvikle kvaliteten af samarbejdet i overgangen fra ung til voksen.
Indhold
At være omfattet af voksenbestemmelserne i serviceloven betyder, at unge med handicap skal tage stilling til forsørgelse, uddannelse eller beskæftigelse, og det indbefatter nye tilbud, nye fagpersoner, nye sagsbehandlere og nye forvaltningsområder. Selvom de unge ikke ser sig selv som forandrede, fordi de fylder 18, oplever de flere krav og at samarbejdspartnere behandler dem anderledes. De unge føler, at de skal starte forfra med at få bevilliget den rette støtte, fordi overflytningen fra børne- til voksenområdet ikke er flydende, og de unge beskriver overgangen fra ung til voksen som forvirrende og kaotisk. Det samme gør deres forældre og pårørende, som også føler sig ignoreret og oplever mangel på respekt i forbindelse med overgangen.
At gå fra ung til voksen opleves som psykologisk belastende for mange unge med handicap og deres pårørende, og Metodecentret har derfor udarbejdet dette inspirationskatalog på baggrund af pilotprojektet ”Fra ung til voksen” i samarbejde med Randers Kommune. Inspirationskataloget har et brugerfokus, hvor brugernes erfaringer med at anvende den kommunale handicapservice tillægges særlig værdi som inspirationskilde til at forbedre overgangen fra børne- til voksenhandicapområdet.
Metodecentret har identificeret fire centrale temaer, der går igen i de unge og deres pårørendes fortællinger – mangel på overblik, information, inddragelse og mangel på rette tilbud. Kataloget har derfor et selvstændigt afsnit om hvert tema, hvor de unges idéer og anbefalinger til forbedringer er præsenteret.
De generelle anbefalinger til at skabe bedre overgange fra barn til voksen lyder:
- Mere systematik og sammenhængende planlægning, hvor uddannelses- og Beskæftigelsesområdet samtænkes med de øvrige indsatser
- Voksensagsbehandler følger den uge fra 16 år og deltager i møder som led i overgangen. Børnehandicap-sagsbehandler følger den unge over i voksenområdet det første år og deltager i møder (18-19 år)
- Der skal skabes mere systematik via tjeklister i sagsbehandling og bedre mulighed for gradvis overførsel af bevillinger i overgangen
- Der skal kommunikeres respektfuldt med de unges pårørende. De pårørendes indsigt skal anerkendes i overgangen, samtidig med at der arbejdes mod et fælles mål om at øge den unges selvbestemmelse
- Der skal arbejdes med faglige tilgange, metoder, redskaber og kommunikation, der understøtter de unges egen inddragelse og beslutningstagen
- Der skal anvendes informationsmateriale og visuelle redskaber, som guider de unge og pårørende og giver et overblik over forskellige vigtige livsforhold, der skal tilrettelægges for den unge i overgangen på forskellige tidspunkter