"Her vil jeg bo - her vil jeg arbejde" - Kompetenceudvikling i sociale botilbud i Borger- og Socialservice, Hillerød Kommune
Nærværende rapport er en evaluering af Hillerøds Kommunes Kompetenceudviklingsprojekt, som har haft til formål at understøtte borgerne i selvbestemmelse og kommunikation samt at skabe attraktive arbejdspladser.
Indhold
Denne rapport evaluerer Hillerøds Kommunes Kompetenceudviklingsindsats, som byggede på det grundlag at forbedre og øge beboernes selvbestemmelse på kommunens botilbud. Dette samtidig med at Kompetenceudviklingsindsatsen fokuserede på at skærpe medarbejdernes fokus på selvbestemmelse og kommunikation således, at beboerne blev bedre til at give udtryk for deres ønsker. Ydermere var et fokuspunkt i indsatsen at øge medarbejdernes trivsel ved at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø på botilbuddene. Dette blev blandt andet gjort gennem lederudvikling og ved at skabe fælles bevidstshed om de rammer, som borgere, såvel som medarbejdere, bevæger sig inden for. Projekets målsætning var gennem en forøgelse af beboernes selvbestemmelse at skabe udvikling i beboernes mulighed for social kontakt samt at skabe attraktive arbejdspladser og botilbud med tydelige rammer.
Konklusion
Evalueringen viser, at projektet har formået at skabe en ny praksis, så medarbejderne er blevet bedre til at understøtte beboerne i deres selvbestemmelse. Medarbejderne har således lært en lang række nye metoder og redskaber til at understøtte selvbestemmelsen hos beboere med både moderate og svære fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Særligt viste det sig, at billedstøttede kommunikationsformer var brugbare. Derudover har indsatsen betydet, at der er kommet større fokus på kommunikative og individuelle tilgange, og de pædagogiske handleplaner har dermed fået et løft, hvor mål og delmål fremgår tydeligt. Beboerne har i projektperioden oplevet en stigning i deres indflydelse på hverdagens gøremål og en større andel angiver, at de taler med deres familie om, hvad de ønsker. Beboerne er desuden i løbet af projektperioden i højere grad blevet inddraget i udarbejdelsen af den pædagogiske handleplan, og flere har indflydelse på, hvad der skal stå i handleplanen.
Metode
Evalueringen hviler på interviews af beboerne, en spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne, fokusgruppeinterviews med afdelings- og centerledere samt stikprøver af de pædagogiske handleplaner på de forskellige botilbud, hvorefter de er analyseret ud fra projekts mål.