Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse - Voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
At indfange og beskrive et menneskes udvikling er en yderst vanskelig opgave. Kan det overhovedet lade sig gøre at indfange de unikke kendetegn ved det enkelte menneske? Hvordan kan man - som den, der iagttager - sikre sig at få det hele med og ikke mindst få det hele med i udviklingsbeskrivelsen? For de professionelle i den pædagogiske verden må der nødvendigvis gælde en ydmyghed over for opgaven at beskrive et menneskes udvikling.
Indhold
Du kan i denne bog læse om et omhyggeligt udvalgt antal udviklingsområder, der tilsammen giver et pålideligt billede af det potentielle udviklingsniveau hos en borger med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Bogen er med sine cirka 700 undersøgelsesspørgsmål inden for otte udviklingsområder et omfattende redskab med en høj grad af nuancer. De otte udviklingsområder er hukommelse, opmærksomhed, sprog og kommunikative kompetencer, sociale kompetencer, eksekutive funktioner, grovmotorik, finmotorik samt aktiviteter og færdigheder i dagligheden. Samtidig er udviklingsbeskrivelserne et let anvendeligt pædagogisk redskab, som er udviklet til brug i det social- og neuropædagogiske miljø og tilpasset arbejdet på bo- og dagtilbud. Udviklingsbeskrivelserne har til formål at belyse kompetencer og udviklingspotentialer, og målet med udviklingsbeskrivelsen er således at give dig som professionel indsigt i, hvilke muligheder borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne besidder.