Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Socialpædagogisk støtte

Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik

Diagnoser og medicinering blandt børn, unge og voksne er steget eksplosivt inden for de seneste ca. fem år. Dette har skabt rådvildhed blandt lærere, pædagoger og socialpædagoger på skoler, i specialundervisningen på børne- og ungeområdet m.m. For hvilke konsekvenser har dette for den pædagogiske praksis? I denne antologi giver psykologer, sociologer, historikere samt pædagogisk uddannede forskere og praktikere deres svar på dette spørgsmål.

Indhold

Denne antologi belyser de pædagogiske problemstillinger, som den stigende diagnosticering og medicinering afføder på de specialpædagogiske og socialpædagogiske områder. Hvor mange børn, unge og voksne bliver diagnosticeret og medicineret? Flyttes pædagogiske overvejelser fra opdragelse og sociale baggrundsfaktorer til at omhandle individuel neurobiologisk skæbne i form af diagnoser? Anvendes diagnoser til at legitimere eksklusion fra ”normale” pædagogiske fællesskaber? Skaber medicinering af børn og unge bedre betingelser for succesfulde socialpædagogiske indsatser? Disse og andre spørgsmål belyses ud fra teoretiske og videnssociologiske perspektiver, men også ud fra en formidling af praksisnær forskning og praktikererfaringer.

Fælles for alle artikler er, at de rummer en søgende nuanceret og diskuterende tilgang til et meget idelogisk ”befængt” område, hvor kampene ofte udfolder sig mellem tilhængere af medicing og tilhængere af pædagogik.

Antologien indeholder følgende artikler:

  • Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik – en introduktion af Inge M. Bryderup
  • Diagnoser i udvikling – tendenser og konsekvenser i forhold til social- og specialpædagogik af Søren Langager og Anthon Sand Jørgensen
  • Striden om den korrekte diagnose og hegemoniet inden for et professionelt område: Videnskabsteoretiske og politiske aspekter af Thomas Brante
  • Konstruktion af diagnoser – en stædig rad eller infantil autist af Janne Hedegaard Hansen
  • Diagnosen som problematiseringsproces – set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst af Bjørn Hamre
  • Didaktisk refleksion og viden og diagnoser på det specialpædagogiske område af Lotte Hedegaard-Sørensen
  • Diagnoser som aspekter af børns selvforståelse i specialpædagogiske forløb af Henrik Skovlund
  • Den medicinerede døgninstitution – en ny virkelighed af Tore Kargo
  • Ungdomsuddannelse til udviklingshæmmede – diagnoser i individuelle uddannelsesplaner af Niels Rosendal Jensen
  • Diagnoser – tendenser med særligt fokus på ADHD og voksenområdet af Anthon Sand Jørgensen og Søren Langager.
Forskning
Forfatter
  • Inge M. Bryderup (red.)
Årstal
2011
Udgiver
Hans Reitzels Forlag, 279 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Forskning;

Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik

Hans Reitzels Forlag, 279 sider 2011
Forskning;

Oplevet diskrimination og stigmatisering blandt mennesker med psykisk sygdom

KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 87 sider 2013
Brugerfortællinger;

Sårbare sind: seks personlige beretninger om at leve med en psykiatrisk diagnose

I DO ART Books 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank