Døvblindeområdets historiske udvikling - Pædagogiske paradigmer og konsekvens for praksis
Flere gange i døvblindeområdets faglige historie er der sket væsentlige skift i den måde, man har forsøgt at skabe udviklingsbetingelser for døvblindfødte personer og også i den måde, man har forstået døvblindheden på. Disse skift har at gøre med den måde, som hele samfundet har tænkt om mennesker med funktionsnedsættelse, hvilke teorier og pædagogisk praksis, der har været fremherskende for menneskelig udvikling gennem tiderne samt den tekniske og medicinske udvikling.
Indhold
Dette faghæfte giver et kort oprids af den socialpædagogiske praksis' historie og illustrerer de paradigmeskrift fagområdet har gennemgået. Faghæftet beskriver udviklingen inden for den socialpædagogiske praksis i tre hovedperioder:
- Den gamle tid – der hvor døvblindehistorien starter
- Den moderne tid, som inkluderer starten på døvblindearbejdet i Danmark
- Den postmoderne tid, som inkluderer det sidste paradigmeskift og endvidere peger på, at vi teoretisk er på vej ind i et nyt paradigme. Det er en beskrivelse af, hvad der er sket i løbet af de seneste ca. 20-25 år, en status over, hvor vi nu befinder os og en kort beskrivelse af, hvor vi er på vej hen.