En hjerne til forskel – Neuropædagogik og faglighed på botilbud for voksne med varig fysisk og psykisk funktionsevne
Beskrivelse af den neuropædagogiske referencerammes indpas i det pædagogiske arbejde i botilbud
Indhold
Denne publikation beskriver den neuropædagogiske referencerammes senere års indpas i det pædagogiske arbejde på botilbud med udgangspunkt i interview med pædagoger med en neuropædagogisk efteruddannelse.
Undersøgelsen indeholder en beskrivelse af:
- Den neuropædagogiske referencerammes teorigrundlag.
- En kort præsentation af ”Det Kan Nytte”-metodikken. Dette for at sammenligne denne tidligere pædagogiske tilgang til borgere i botilbud, med neuropædagogik.
- En præsentation af Kuno Beller screeningen – som ofte er en del af den neuropædagogiske tilgang til borgere i botilbud.
- Udviklingsmuligheder, som de defineres og tolkes af neuropædagoger og forfatterne.
- En skitsering af den aktuelle neurovidenskabelige forskning, og hvilke muligheder dette har for den pædagogiske praksis i botilbud.
Konklusion
Undersøgelsen viser:
- At udviklingsmulighederne for den enkelte borger i et botilbud i høj grad afhænger af, hvordan den enkelte neuropædagog anvender den neuropædagogiske referenceramme.
- At borgerens udviklingsalder, som den fastsættes ved hjælp af en Kuno Beller screening, er afgørende for borgerens fremtidige udviklingsmuligheder og den pædagogiske tilgang.
Metode
- Ni kvalitative interview med i alt 11 neuropædagoger på ni forskellige botilbud.
- Kuno Beller screening på fire borgere. Hver borger blev screenet to gange af to forskellige neuropædagoger, med henblik på at sammenligne resultaterne.