Evaluering af Social Coaching - Støtte til forandring
Hvad er social coaching og hvilken forandring skaber det for socialt udsatte?
Indhold
Socialt Udviklingscenter SUS har i perioden august 2010 til januar 2011 evalueret projektet Social Coaching i værestedet Fundamentet. Denne rapport formidler evalueringens resultater. Rapporten beskriver social coaching som metode – hvad er social coaching, og hvordan skaber metoden forandring hos brugerne i Fundamentet? Det overordnede formål med Social Coaching er at give brugerne af værestedet adgang til eksisterende tilbud, der kan forbedre deres livsindhold og give dem et positivt livssyn. Med værestedet som ramme skal Social Coaching således give brugerne mere end omsorg. Det skal styrke brugernes sociale og faglige kompetencer i værestedets trygge omgivelser med henblik på at hjælpe dem på vej til en stabil tilværelse.
Fundamentet er en privat frivillig social organisation, som blandt andet driver Værestedet Fundamentet, der har eksisteret i mere end 10 år som værested for socialt udsatte. Fundamentet har siden 2007 arbejdet med social coaching som metode i regi af værestedet.
Konklusion
Evalueringen viser, at Social Coaching placerer sig som et nyt skud på coaching-stammen, der baserer sig på principperne for life coaching: Et coachingforløb påbegyndes som udgangspunkt først, når en bruger selv opsøger hjælp hos de sociale coaches og formålet/formålene med coachingen ikke på forhånd er givet. Udgangspunktet er personlige dilemmaer, personlig udvikling og læring – samt brugerens relation til sig selv og sin omverden.
En væsentlig styrke i social coaching er kontakten mellem bruger og social coach – det fremhæves af alle fra bruger til coaches og samarbejdspartnere. Overordnet ses det, at flest brugere (40 %) ifølge de sociale coaches har opnået stor forbedring, når det gælder brugerens samlede livskvalitet. Herudover vurderer de sociale coaches, at 30 % af brugerne har opnået stor forbedring i deres boligsituation og/eller deres kontakt til det offentlige/private hjælpesystem.
Metode
Evaluering, kvalitative interview, litteraturstudie.