Evaluering, justering og udvikling af metoden Dialogbaseret BUM
En pakkeløsning for forløbet omkring en borger
Indhold
Ringkøbing-Skjern Kommune har i 2007 implementeret en ny model for visitation af borgere inden for voksenhandicap og socialpsykiatri. Modellen kaldes Dialogbaseret BUM (Bestiller-Udfører-Modtager). Der var følgende formål med at indføre Dialogbaseret BUM:
- At højne kvaliteten af visitationen
- At optimere samarbejdet mellem visitationsmyndighed (bestiller), dag- og døgntilbuddene (udfører) og borgere med funktionsnedsættelser og deres pårørende (modtagerne)
- At forbedre målretning og opfølgning af borgerne via handleplaner
- At udvikle et redskab til at vurdere ressourcetildelingen
Konklusion
Konkluderende tegner der sig et billede af, at Dialogbaseret BUM er et bedre visitationssystem end tidligere visitationssystemer. Det er dog meget tydeligt, at der endnu er meget ringe erfaring, og at vurderingen på sigt vil afhænge af, om man kan opretholde en god dialog og en troværdig planlægning og opfølgning.
Endvidere giver såvel bestillerne som flere af udførerne udtryk for, at selv om redskaberne er gode, er der behov for videreudvikling af metoden.
Det generelle indtryk er, at det med indførelsen af Dialogbaseret BUM er blevet mere tydeligt, at der sker en progression hos borgeren. Erfaringerne er imidlertid så begrænsede, at det ikke er muligt at drage klare konklusioner omkring dette på nuværende tidspunkt. Metoden ser også ud til at øge medarbejdernes faglige udvikling og jobtilfredshed, bl.a. fordi den indebærer en høj grad af refleksion og samtidig bidrager til at give mere præcise forventninger til medarbejdernes arbejde.Metode
Dialogbaseret BUM indebærer, at ydelsen bliver afklaret i en dialog mellem visiterende myndighed, en udførende foranstaltning og borgeren. I dialogen kan også indgå henvisende samarbejdspartnere, f.eks. sygehus, specialskoler, praktiserende læger eller andre ligesom også pårørende kan inddrages. Tankegangen er at udnytte alle relevante parters kompetencer, ressourcer og erfaringer.
Dialogbaseret BUM er en samlet pakkeløsning for, hvordan forløbet er omkring en borger, der henvender sig eller henvises til en kommunal instans med henblik på at modtage kommunal bistand, for eksempel på grund af funktionsnedsættelser grundet alder, sygdom eller handicap. I dialogbaseret BUM indgår også en lang række konkrete værktøjer såsom formålsbestemte blanketter, standarder, skabeloner mv.
Evalueringen er udført af Institut for serviceudvikling (ISU). Evalueringen er foretaget ved hjælp af spørgeskemaer til henholdsvis bestillere, udførere og modtagere, suppleret med dialogmøder med bestillerne, repræsentanter fra de enkelte udfører-centre, samt formændene for henholdsvis handicapråd og social- og sundhedsudvalget. Eksterne samarbejdspartnere og udførere er ikke blevet inddraget i evalueringen.