Forlængelse af dagligstuen – socialpædagogiske fortællinger
Fortællinger om arbejdet for psykiatribrugere
Indhold
Fortællerperspektivet præsenteres som et omdrejningspunkt for det socialpædagogiske arbejde.
Konklusion
Mødet med borgerne ses som fortællinger, der rummer en række pædagogiske muligheder, og fortællingerne skaber grundlaget for den socialpædagogiske indsats.
Igennem fortællinger kan socialpædagogen pejle sig ind på, hvordan borgerne kan hjælpes til at se sammenhænge, skabe mening, tryghed og nye handlemuligheder i livet.
Ved at tage udgangspunkt i menneskets allerede eksisterende viden om sig selv, er det muligt at udvide dets erfaringsverden og handlemønstre. Derved skabes nye fortællinger om livet.
Metode
Udgangspunktet er forfatternes fortællinger om arbejdet i et fælleshus for mennesker, der er, eller har været, i psykiatrisk behandling. I den indledende del af bogen er fortællingen i fokus, som konkrete fortællinger og som genre. I anden del indkredses socialpædagogikken som den kommer til syne gennem fortællinger fra arbejdet i fælleshuset.