Fra tilskuer til deltager
Om samspil og kommunikation med voksne udviklingshæmmmede.
Indhold
Bogen "Fra tilskuer til deltager" er en indgang til, hvordan man kan arbejde målrettet med mennesker med flere handicap og svært udviklingshæmmede voksne. Den betoner, hvordan mødet og relationen mellem pædagog og voksne udviklingshæmmede har betydning for kommunikation, livskvalitet og udvikling.
Bogen indeholder en grundig indføring i det teoretiske grundlag for kommunikation og samspil, herunder hvilke perspektiver en relationel og udviklingspsykologisk tænkning giver i forhold til at arbejdet med målgruppen. Desuden giver bogen mange konkrete eksempler på, hvordan kommunikation og samspil kan øge livskvalitet og reducere selvskadende adfærd.
Den norske psykolog Per Lorentzens grundlæggende holdningsmæssige forudsætning for arbejdet er, at den udviklingshæmmede ses som et voksent menneske med voksne menneskers følelser og behov - men med færre ressourcer og kompetencer til at give udtryk for dem. Det er et centralt fokus i bogen, at udviklingshæmmede bliver set og mødt i deres egenart og anderledeshed, og at relationen bygges op om et gensidigt samspil.
Bogens to første dele indeholder en række praktiske og inspirerende erfaringer fra hverdagssamværet mellem svært udviklingshæmmede og deres personale. Tredje del er mere teoretisk og rummer Per Lorentzens syn på menneskeligt samvær og kommunikation.