Håndbog i Neuropædagogik
Hvordan kan socialpædagoger og andre faggrupper håndtere rehabiliteringen af mennesker med senhjerneskade på en hensigtsmæssig måde? Få svar i denne bog fra Hjerneskaderådgivningen og Neuropædagogisk Team i Odense Kommune.
Indhold
Nu foreligger anden udgave af ‘Håndbog i neuropædagogik’, der udkom første gang for 10 år siden. I den mellemliggende periode er der i 2007 kommet en kommunalreform, som har flyttet ansvaret for at genoptræne og rehabilitere senhjerneskadede personer til kommunerne.
Det er håndbogens mål at give viden og værktøjer til de kommunale medarbejdere, så de kan håndtere de situationer, som opstår undervejs i rehabiliteringsprocessen. Håndbogen gennemgår hjernens fundamentale opbygning og viser, hvordan man tolker hverdagssituationer med senhjerneskadede borgere. Der findes ikke en facitliste for neuropædagogik. Den kan anvendes af alle faggrupper, er forfatternes budskab. Bogen indeholder tre cases med typiske hverdagssituationer, og det bliver grundigt gennemgået, hvordan situationerne med en neuropædagogisk praksis kan håndteres.
Kommunerne fattes penge, og det betyder, at specialtilbud som behandling af senhjerneskadede har trange kår. Det er derfor forfatternes håb, at håndbogen kan være med til – trods smalhals – at opretholde kvalitet og effektivitet i behandlingen.